Daewoo Tacuma: Ny konkurrent i fleksibil-klassen

Sør-Korea har i løpet av det siste tiåret rykket opp i de bilproduserende landenes øvre divisjon. Nylig lanserte en av Sør-Koreas fire bilfabrikker, Daewoo, sin syvende bilmodell i hjemlandet, Rezzo. Til sommeren kommer bilen til Europa, men da under navnet Tacuma.

Daewoos nye modell er bygget på samme konsept som de store syvseters flerbruksbilene. Men Tacuma er bare utstyrt med fem seter, og havner dermed i den noe mindre fleksibil-klassen. Fleksibil-klassen domineres i dag av blant annet av Mazda Premacy, Mitsubishi Spacestar, Opel Zafira og Renault Scénic.

Lang, bred og tung

Daewoo Tacuma er 435 centimeter lang, og dermed lenger enn samtlige av konkurrentene. Med sin bredde på 176 centimeter er den også bredest. Bilen er imidlertid relativt lav - 158 centimeter. Dermed er den lavere enn både Mazda Premacy (160 cm), Renault Scénic (168 cm) og Opel Zafira (169 cm). Mitsubishi Spacestar er imidlertid lavest (156 cm).

Tacuma, som altså både er lang og bred, blir dermed også en relativt tung bil. Egenvekten er på 1347 kilo, noe som gjør den tyngre enn konkurrentene.

Bagasjeromsplass

Bagasjeromsplassen er et viktig kriterium i fleksibil-klassen. Tacuma kommer relativt godt ut med plass til 455 liter bagasje bak de tre baksetene. Her blir Tacuma kun slått av Opel Zafira med sine 575 liter. Slår du ned baksetene må du imidlertid klare deg med 1.155 liter - noe som blekner mot Renault Scénics 1.800 liter og Opel Zafiras 1.700.

Som de fleste av sine konkurrenter er også Tacuma utstyrt med en rekke rom og holdere for glass, flasker og briller. Men Tacuma kan skilte med en artig detalj - passasjerforsetet kan, til glede for barna, snus rundt 180 grader.
Bilen er utstyrt med klimaanlegg, elektrisk justerbare speil, elektriske vinduer både foran og bak, startsperre og alarm.

Tørst 1,8-liter

Tacuma vil i første omgang bli tilgjengelig med to motoralternativer. Den minste er en 1,8 liters bensinmotor med 100 hestekrefter og et dreiemoment på 151 Nm ved 2.800 omdreininger per minutt. Med denne motoren under panseret greier Tacuma 0 til 100 kilometer i timen på akseptable 12 sekunder. Toppfarten er 170 kilometer i timen. Men drivstofforbruket er relativt høyt - 0,93 liter per mil ved blandet kjøring.

Sprek 2,0-liter

Storebror er en 2,0 liters bensinmotor med 127 hestekrefter og et dreiemoment på 183 Nm ved 4.000 omdreininger per minutt. Denne motoren er i motsetning til 1,8-literen utstyrt med fire ventiler per sylinder og doble overliggende kamaksler. 2,0-literen gir Tacuma en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer på imponerende 10,5 sekunder og en toppfart på 188 kilometer i timen. Men som lillebror suger også denne motoren mye drivstoff - 0,97 liter per mil ved blandet kjøring.

Daewoo er for tiden i ferd med å utvikle en 1,9 liters dieselmotor for Tacuma. Denne vil imidlertid først bli tilgjengelig fra høsten 2001.
Kraften fra motorene kan overføres til bakken ved hjelp av en manuell girkasse med fem gir eller en firetrinns automatgirkasse.

Sikkerhet

Sikkerheten har Daewoo valgt å ivareta ved hjelp av stålbjelker i front- og hekkparti, to kollisjonsputer, blokkeringsfrie bremser (ABS) og ventilerte bremseskiver foran. Det er imidlertid lite imponerende at midtre baksetepassasjer må klare seg med topunkts sikkerhetsbelter, spesielt da Daewoo skryter av at det skal være god plass til tre baksetepassasjerer.

Den norske Daewoo-importøren, Motor Holding as (ny importør fra og med i dag, les artikkel om sammenslåing av import av Mitsubishi, Galloper, Fiat, Alfa Romeo og Lancia på denne lenken), regner med at Tacuma vil bli tilgjengelig på det norske markedet i månedsskiftet september/oktober. Og prisen? Under 220.000 kroner for den billigste utgaven, tror Motor Holding as.