SAAB 99: Saab holdt egen stil med steil og sterkt buet frontrute og konkav bakrute. "Todørs sedan var første utgave. Energiabsorberende støtfangere kom i 1972. Foto: Saab
SAAB 99: Saab holdt egen stil med steil og sterkt buet frontrute og konkav bakrute. "Todørs sedan var første utgave. Energiabsorberende støtfangere kom i 1972. Foto: SaabVis mer

Ukens veteran: Saab 99/900/90 (1968–1993)

Da Saab var Saab

Saab 99 fra 1968 var merkets første store bil, og på mange måter den siste ekte Saab-en.

Den større Saab 9000 fra 1984 var nemlig et samarbeid med italienerne Fiat, Lancia og Alfa Romeo, mens nyere Saab 9-3 og 9-5 har mye Opel-organer under huden.

Betegnelsen 99 forsvant i 1984, men Saab 90 og 900 var i bunn og grunn samme bilen, og sistnevnte kjørte til 1993. I starten, i 1968, satt en britisk Triumph-motor på 1.700 kubikk, med 80 hester under panseret på 99.

I 1978 fulgte 900 med forlenget front og hekk, mens midtpartiet er likt. Først kom tre- og femdørs halvkombi, deretter utvidet med sedan, og i 1986 landet kabriolet-utgaven, skreddersydd for USA-markedet.

I 1984 ble 99 omdøpt til 90, som ble Saabs billigmodell. Den varte til 1988, og har den samme sedanhekken som 900, som kom senere.

Oppfinnsom

Saab fant på mye. Verdensnyhetene lyktepussere og setevarme ble lansert henholdsvis i 1971 og 1972. I ’72 kom også Saabs egen 2-liters EMS-motor med 110 hester og innsprøytning.

I 1973 var «halvkombi» ute (kombi=stasjonsvogn på svensk), utgaven med skrå hekk og diger bakluke. Faktisk finnes campingtilbygg. Skru av bakluka, og sett på hotellavdelingen over åpningen.

Artikkelen fortsetter.

Turbo

Turbo på vanlige personbiler forekom nesten ikke. Chevrolet Corvair og BMW 2002 prøvde seg, og i 1977 kom Saab 99 Turbo med 145 hester. Toppfart på 195 km/t og sprint på 8,9 sekunder til hundre var kjappe greier, og turboen slo inn med et giftig brak når turtallet ble høyt nok. Siden holdt Saab på turboen.

Typisk nøkternt og funksjonelt Saab-miljø. Tenningsnøkkelen sitter ved girspaken. Foto: Saab
Typisk nøkternt og funksjonelt Saab-miljø. Tenningsnøkkelen sitter ved girspaken. Foto: Saab Vis mer

Nok å ta av

På 70-tallet vandret over 20.000 Saab 99 inn i Norge, men de fleste er for lengst utryddet. På 80-tallet sank salget drastisk, så det er lettest å finne gode, gamle over grensa hos Söta Bror. Vi er heldige i så måte, for ellers i verden er Saab svært eksotisk. Se opp for rust i dører og hjulbuer. Girkassene holder ikke evig. Deletilgangen går greit.

Vanlige hverdagsutgaver selges billig. Gode norske biler med moderat kjørelengde av de siste årgangene går for rundt 20.000 kroner. Turbobiler ligger en del høyere, mens strøkne kabrioleter kan havne over 100.000 kroner.

Saab 99 1974

MotorR4
Volum/effekt2,0/110 hk
Toppfart170 km/t
0-100 km/t12 sek.
L/B/H442/169/144 cm
Vekt1160 kg
KlubbGammelsaabens Venner