Cunningham C7: 500 hk pluss

- Bilen vi nå skal avduke skiller seg kanskje fra de dere allerede har sett på messen. Den likner verken en brødrister eller en snøplog, vårt mål har vært at C7 skal likne en bil.

Cunningham C7: 500 hk pluss
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Dette ble sagt under avdukingen av Cunningham C7 i Detroit nylig. Øvrige saker fra bilutstillingen i Detroit finner du her.

Skohorn

Amerikanerne har hatt store vanskeligheter med å komme inn på og bli tatt seriøst i sortsbilmarkedet. Fra tid til annen blir det riktignok gjort forsøk på dette, som i fjor høst da Saleen S7 ble lansert på hjemmemarkedet. Produsenten sa ved lanseringen av S7 at den skulle ta opp konkurransen mot de raskeste og mest luksuriøse sportsbilene i verden.

Under lanseringen av Cunningham C7 ble det presisert at dette ikke er en superbil. Bakmennene ønsker ikke å presentere C7 som en konkurrent til superbiler som Lamborghini V12 eller Bugatti W16, eller andre biler som du behøver skohorn for å trenge deg inn i, som selskapet selv så elegant uttrykker seg. C7 skal være elegant og rask – men samtidig anvendelig.

Cunningham Motor Company

Cunningham Motor Company er selskapet bak utviklingen av Cunningham C7. Dette selskapet så dagens lys i fjor, selv om Cunningham-navnet ikke er helt jomfruelig hva gjelder sin befatning med sportsbiler. Eierne av det rykende ferske selskapet i nybil-sammenheng, er Bob Lutz som hadde en lederstilling i Chrysler inntil 1998, og Briggs Cunningham III. Sistnevnte er sønn av Briggs Ciunningham II, som bygde amerikanske sportsbiler på 50- og 60-tallet. Designen på C7 er inspirert av 50-talls bilen C4R Cunningham.

Real prislapp

Foreløpig er Cunningham C7 kun en konseptbil, men bakmennene satser på at det finnes nok interessenter (med nok penger…) til å sette bilen i produksjon. Det er sparsomt med informasjon om de tekniske dataene ennå, men det er klart at drivkreftene blir en midtstilt V12-motor med mer enn 500 hestekrefter. Bilen som den ble vist på bilutstillingen i Detroit har en akselavstand på 3,2 meter, står på 22-tommers dekk, og kan frakte fire personer. Og prisen? – Cunningham Motor Company lover at bilen vil overstige $ 250.000, som tilsvarer 2.214.750 norske kroner...

Andre fartsfylte gleder vi har omtalt:

  • Audi: Prosjekt Rosemayer

  • År 2000: Supersportbilene tilbake?

  • Bugatti Chiron

  • Bugatti Veyron

  • Nissan R390 GT1

  • Saleen S7

  • Mercedes ML 55 AMG: Verdens raskeste terrengbil

  • Mer kjøreglede i barskere Lotus Elise

  • Brabus C 3.8: 300 hestekrefter i nye C-klasse

  • Audi RS4 – Dopet biturbo

  • DinSide har luktet på Ferrari F355 Berlinetta

  • Mercedes SLR

  • BMW Z8

  • Den canadiske Superbilen

  • Pagani Zonda C12: Italiensk bombe

  • Lamborghini Diablo GT: Djevelen selv

  • De Tomaso Mangusta gjenoppstår
  • DinSide Motor LIVE fra bilutstillingen i Detroit