FELLES: Linda Sivertsen Håland og Steinar Håland er så heldige å ha samme hobby. Så man ser dem ofte på tur i hver sin bil! Linda med sin Plymouth Barracuda 440 og Steinar med sin 1969 Camaro. Foto: Kaj Alver
FELLES: Linda Sivertsen Håland og Steinar Håland er så heldige å ha samme hobby. Så man ser dem ofte på tur i hver sin bil! Linda med sin Plymouth Barracuda 440 og Steinar med sin 1969 Camaro. Foto: Kaj AlverVis mer

Ukens Veteran: Plymouth Cuda

Cuda in love – og den skal være grønn!

Hjemme hos familien Håland kommer nissen med ekte hestekrefter. Det er nemlig ikke alle som får en svær amerikansk bil til jul.

Sokker, gensere, skjorter, deodoranter, gavekort og Flax-lodd var kanskje det som gjennomsnittet fant under juletreet i fjor. Hos Linda og Steinar Sivertsen Håland er de definitivt ikke på gjennomsnittet av det norske folk.

- Det er pappa Geir sin feil, ler Linda.

DELER INTERESSEN: De to er så heldige å ha samme hobby. Så man ser dem ofte på tur i hver sin bil! Foto: Kaj Alver
DELER INTERESSEN: De to er så heldige å ha samme hobby. Så man ser dem ofte på tur i hver sin bil! Foto: Kaj Alver Vis mer

- Ny bil annenhver uke

Det er nemlig hennes far som har skylden for Lindas enorme bilinteresse. Geir var bilselger av yrke, og familien hadde derfor ny bil hver fjortende dag, skal vi tro Linda. Mye av det var forbrukervennlig og noe var av det mer spennende slaget. Lindas første bil fikk hun av pappa. En Plymouth Valiant 100 A.

- Hahaha, da jeg fikk den bilen sa pappa: «Linda, ikke hvis – men når du krasjer, så skal du ha litt gods foran deg!»

Han fikk jo rett da. Linda krasjet to uker etter at hun fikk lappen, men da riktignok i en Ford Granada.

Det har blitt litt biler på den kroniske Linda. Ja, kronisk humørfylt. Vi nevner ofte biler som er så artige at de kan kalles lykke-piller på hjul. Linda har ikke hjul, men hennes vesen fungerer vel så godt, som enhver pille man får på resept.

Anyways, som er et engelsk uttrykk for å liksom styre tilbake til temaet: I tillegg til Plymouth og Ford Granada har det blitt noen Bobler og Jeep-er – hvorav den siste av disse var utstyrt med kompressor, noe vi skal komme tilbake til senere.

MUSKLER: 1970-modell Plymouth Barracuda med en 7,2-liters V8 som yter 375 hestekrefter! Foto: Kaj Alver
MUSKLER: 1970-modell Plymouth Barracuda med en 7,2-liters V8 som yter 375 hestekrefter! Foto: Kaj Alver Vis mer

Gikk til drastiske steg!

Linda og mannen Steinar deltar på det meste av tilstelninger som handler om bil. De er begge tilknyttet det de selv sier er verdens beste bilklubb – Os Amcar.

Det var nettopp på en slik tilstelning – eller treff – at Linda fant drømmebilen sin.

- Det rulla en grønn Cuda i Halden. Jeg prøvde å få tak i den, men lyktes ikke.

Alle rundt Linda fikk vite – med to streker under svaret – hvilken bil hun måtte ha. En bekjent kom bort til henne under et Street Legal-stevne i Bergen og sa: «Han der borte har en grønn Cuda stående på låven!»

- Jeg beina jo bort til eieren, og prøvde å overtale han til å selge den til meg. Men nei da. Han skulle jo ikke det. Da prøvde jeg drastiske steg … Jeg neiet!

Men eieren var ifølge Linda svært vanskelig av seg. Han ville ikke selge til tross for neiing.

MASSIV. Alt er stort her. Også motoren. 440'en kan skryte av å være på hele 7,2 liter! Foto: Kaj Alver
MASSIV. Alt er stort her. Også motoren. 440'en kan skryte av å være på hele 7,2 liter! Foto: Kaj Alver Vis mer

- Og så ROSA då!

- Jeg forklarte Steinar at på min ønskeliste til jul, sto det én ting: En grønn Cuda. Så leitingen fortsatte, og nå skulle det leites på julaften også. En kar som driver med bildemontering, som skulle fire uker til USA, skulle klare å lete opp en bil til meg, forteller Linda engasjert.

- Kriteriene mine var at det skulle være servo, automat og 340-maskin. Han fant sikkert seks-syv stykker: Lilla, blå, rosa til og med, fortsetter Linda, og ler rått.

- Til slutt dukket det opp én. Den var riktignok ikke med automat – men med manuell kasse, og i stedet for 340 så satt det en 440-sixpack under panseret, og ikke hadde den servo. Men den var grønn!

Lyst på drømmebilen, men finner den ikke i Norge? Ikke fortvil, les denne artikkelen.

Bilen som hadde dukket opp, var en 1970-modell Plymouth Barracuda. En «helt riktig» modell, med en 7,2-liters V8 som yter 375 hestekrefter! Dette er en bil som kjennere virkelig vil sette pris på - selv om den fravek Linda sine ønsker noe.

- Jeg angrer ikke en dritt på at jeg gikk for den med 440 og manuell kasse, sier hun og ler videre.

IKKE EKTE VARE. Steinar sin Camaro er bygget i USA, og er ikke en ekte Yenko utgave av Camaro. Likevel er den grov! Foto: Kaj Alver
IKKE EKTE VARE. Steinar sin Camaro er bygget i USA, og er ikke en ekte Yenko utgave av Camaro. Likevel er den grov! Foto: Kaj Alver Vis mer

Etter saltbilen kommer Linda

Den store vennegjengen til ekteparet tok utsagnet til Linda om at hun hadde ønsket seg – og derfor kom til å få – en Cuda i julepresang, med en klype salt.

FEIL? Linda skulle egentlig ikke ha en sånn. Hun ønsket seg en medium, og fikk Xtra-Large (440)! Foto: Kaj Alver
FEIL? Linda skulle egentlig ikke ha en sånn. Hun ønsket seg en medium, og fikk Xtra-Large (440)! Foto: Kaj Alver Vis mer

- Det gikk så langt at de kjøpte en lekebil til meg – en sånn liten kopi av Cuda-en. Sånn at jeg i alle fall fikk en sånn en til jul! Og klokka 20:00 på julaften, la jeg ut bilde av den på Facebook, og sa at jeg hadde fått bilen jeg ønsket meg. Og klokka 21:00 la jeg ut bilder av selve bilen, hihi! Bilen sto da i USA, men den var min!

Det gikk en stund før bilen kom til Norge, og da måtte det naturligvis vises fram med en gang. Så gjengen sto klar på spisestedet, som fungerer som tilholdssted for bilfolket, ER-AN veikro. Det var tidlig på året, så saltbilen kjørte først forbi. Så kom Linda med Cuda’en sin.

- Det er bare en bil, og den brukes. Den er ikke kjøpt med tanke på at det skal være en investering. Men den står selvsagt inne på vinteren. Ellers bruker jeg den når det måtte passe meg. I alle fall nå som jeg har fått vindusviskere! Det var det ikke. Det var ikke engang viskermotor montert på den - aldri sett regn, denne, forteller Linda og smiler.

BREDT. 'Cuda er en breflabb av en bil. Denne vil du ikke forbi - men heller ligge bak og nyte synet! Foto: Kaj Alver
BREDT. 'Cuda er en breflabb av en bil. Denne vil du ikke forbi - men heller ligge bak og nyte synet! Foto: Kaj Alver Vis mer

Når andre tuter …

- Den er helt rå å kjøre. Den er kjempestor, og selvfølgelig ikke sånn kjempegøy å snu på femøringen uten servo! Men den går godt og lager ordentlig god lyd, ler hun.

IKKE SKLI UT! Selv om hun har pistolgrep på girstangen, er setene ikke akkurat Sparco med sidestøtte som holder deg på plass. Ta det rolig i svingene! Foto: Kaj Alver
IKKE SKLI UT! Selv om hun har pistolgrep på girstangen, er setene ikke akkurat Sparco med sidestøtte som holder deg på plass. Ta det rolig i svingene! Foto: Kaj Alver Vis mer

Det sørger et ventilsystem i eksosen for. Med en knapp i cockpit styrer Linda om alle 7,2-literne skal få brøle helt uhemmet, eller om hun vil lukke spjeldene og snike seg tilnærmet lydløst gjennom byggefeltene.

- Andre tuter – og jeg åpner spjeldene når vi skal hilse på folk!

Godt skyv er det også i bilen, som etter hvert har fått ikon-status. Det kan ektemannen Steinar skrive under på. Han har også en relativt hvass bil - en 1969-modell Camaro, med en 383-motor under panseret, som skal yte 450 hester.

Lyst på Camaro, men tør ikke å kjøpe veteranbil? Camaro lages fortsatt - med 6.2L LT1 V8!

- Vi var ute og kjørte en folketom og sen kveld, og jeg så Steinar komme i godt driv bak meg for å kjøre forbi. Det gikk ikke!

VIND I SEILENE! Skuta flytter på seg ved hjelp av en 383 V8 på rundt 450 hester. Grenrør, innsprøytning og litt stash har pigget den opp noe! Foto: Kaj Alver
HEFTIG:1969-modell Camaro med en 383-motor under panseret som skal yte 450 hester. Foto: Kaj Alver
SPORTSLIGE MUSKLER. Camaro er en av tidenes mest populære muskelbiler. Litt mindre, og mer kajpp i vendingen enn 'Cudaen til fruen. Foto: Kaj Alver
SPORTSLIGE MUSKLER. Camaro er en av tidenes mest populære muskelbiler. Litt mindre, og mer kajpp i vendingen enn 'Cudaen til fruen. Foto: Kaj Alver
SPORTSLIGE MUSKLER. Camaro er en av tidenes mest populære muskelbiler. Litt mindre, og mer kajpp i vendingen enn 'Cudaen til fruen. Foto: Kaj Alver
RACEPREG. Store målere vitner om at turtall skal følges med på. Fin blanding av race - og klassisk konmfort. Foto: Kaj Alver
SPORTSLIGE MUSKLER. Camaro er en av tidenes mest populære muskelbiler. Litt mindre, og mer kajpp i vendingen enn 'Cudaen til fruen. Foto: Kaj Alver

Ektemannen liker Cuda-en godt. Ellers hadde han nok ikke gått til det voldsomme steget å kjøpe en i julepresang til sin kjære.

- Han kjører den av og til selv. Han er jo begeistret han også, men han vet jo hva det kostet – det gjør ikke jeg. Men han synes den er stor. Jeg kjørte Camaroen for første gang her om dagen. Etterpå måtte jeg spørre han om hva slags dukkebil det der var. Den var jo så bitte liten!

- Men jeg vet ikke hvor smart det var å ikke la Steinar kjøre forbi meg den gangen, og heller ikke at jeg rakket litt ned på bilen hans. For nå ser jeg han foran PC-skjermen hver kveld. Og det er kompressor-kit han ser på. Så jeg regner med det blir dyrt for meg neste jul …

KRAFTPAKKE. Den er voldsom i både størrelse, utseende og låt. Dette er selveste definisjonen på Amerika-bil! Foto: Kaj Alver
KRAFTPAKKE. Den er voldsom i både størrelse, utseende og låt. Dette er selveste definisjonen på Amerika-bil! Foto: Kaj Alver Vis mer

Måtte gjøre litt mer enn å neie!

Linda har begynt å venne seg til bilen nå, og suget etter å få prøvd den ordentlig melder seg mer og mer.

- Vi skal bytte utveksling, og så er planen å få kjørt den i benk for å finjustere motoren noe. Deretter har jeg grååådig lyst til å stille på Street Legal med den! Steinar mener at jeg kommer til å fikse start-biten fint, kjøre fort-biten fint, men han er usikker på om jeg klarer å slippe gassen etter 201 meter. Og det er litt greit å gjøre, for stopp-området på Eikås Motorsenter ender direkte inn i en rallycross-løype, sier Linda, uten å slutte å le.

UORIGINAL: Lav profil dekk gir bilen litt bedre kjøreegenskaper og har blitt populært på amerikansk veteranbiler. Foto: Kaj Alver
UORIGINAL: Lav profil dekk gir bilen litt bedre kjøreegenskaper og har blitt populært på amerikansk veteranbiler. Foto: Kaj Alver Vis mer

Hun har derimot veldig troen på mannen og hans bil. Ikke helt ukjente Raimond Nordnes ved Dyno Performance skal straks ha Camaroen i benken for å få justert den skikkelig også - og kanskje blir det kompressor til sesongen igjen. Da kan det bli en farlig utfordrer på racerbane.

Det er litt av et radarpar, dette. Ekteparet er blide som sola og positive til det meste. Vi må bare spørre:

- Er det virkelig sant at du fikk denne bilen som julegave?

- Ja! Men jeg måtte gjøre litt mer enn å neie, da jeg prøvde å kjøpe den som sto på låven, altså!

FØLG OSS PÅ INSTAGRAM: @dinsidemotor_autofil
FØLG OSS PÅ INSTAGRAM: @dinsidemotor_autofil Vis mer