BYTTER NAVN: Den ble vist som New Auris i Genève i mars, men kommer med det nye, gamle navnet Corolla når den relanseres om ikke lenge. Foto: Jamieson Pothecary
BYTTER NAVN: Den ble vist som New Auris i Genève i mars, men kommer med det nye, gamle navnet Corolla når den relanseres om ikke lenge. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Toyota oppdaterer modellspekteret

Corolla og Camry gjør comeback i Norge

Avensis og Auris forsvinner, mens de gode, gamle husholdningsnavnene Corolla og Camry kommer tilbake.

Tidlig i 2007 ble det som per i dag er tidenes mestselgende modellnavn, Toyota Corolla, erstattet med Auris som den japanske storprodusentens aktør i kompaktkombi-klassen i Europa og her i landet. Corolla-benevnelsen overlevde som sedan og i MPV-form (Verso), for en stakket stund, men sildret diskret ut av markedet rundt årsskiftet 2012/2013.

VIST I USA: Her vises den nye generasjon Corolla kombi i amerikansk utgave i mars i år. Foto: REUTERS/Shannon Stapleton
VIST I USA: Her vises den nye generasjon Corolla kombi i amerikansk utgave i mars i år. Foto: REUTERS/Shannon Stapleton Vis mer

Tilbake om noen måneder

Men til neste år kommer Corolla tilbake. Corolla-navnet skal benyttes globalt på Toyotas nye modeller i kompaktklassen som lanseres tidlig i 2019 i Europa med karosseritypene 5-dørs kombi, 4-dørs sedan og stasjonsvogn.

Auris-navnet vil bli borte ved introduksjonen av den nye generasjonen Corolla, som skal skje tidlig i 2019.

Reintroduksjonen av Corolla blir kjent bare måneder etter at Toyota annonserte at storbilen Camry skal relanseres i Europa. Det er dermed to tradisjonsrike merkevarenavn som gjør comeback på det gamle kontinent. I likhet med Corolla vil Camry, som i dag leveres kun som sedan, ha en hybrid drivlinje. Dagens Avensis forsvinner snart ut av markedet for godt, både som stasjonsvogn og sedan.

Den forrige generasjonen Camry i Norge testet vi ved lanseringen - for 17 år siden.

Ny teknisk plattform

For Corollas del inntreffer navneendringen samtidig med overgangen for modellen til plattformen som allerede brukes av Prius og C-HR, nemlig Toyota New Global Architecture (TNGA). Den erstatter da tre ulike plattformer.

De tre karosseritypene av Corolla vil ifølge produsenten dra nytte av Toyotas seineste hybridteknologi.

Corolla i alle sine tallrike og temmelig ulike varianter regnes som verdens mest solgte bilmodell, med mer enn 45 millioner biler solgt siden introduksjonen i 1966.

CAMRY IDAG: Den store familiesedanen har et svært tradisjonelt utseende. Den vil erstatte Avensis sedan i Europa og kommer som hybrid. Foto: Toyota
CAMRY IDAG: Den store familiesedanen har et svært tradisjonelt utseende. Den vil erstatte Avensis sedan i Europa og kommer som hybrid. Foto: Toyota Vis mer

- Ideelt tidspunkt

- TNGA-engineering og designfilosofi bringer en helt ny dimensjon til vår neste generasjon modeller i C-segmentet, sier Dr Johan van Zyl, som er toppsjefen for Toyota i Europa, i en pressemelding.

- Det finnes ikke noe bedre tidspunkt enn lanseringen av ny generasjon modeller til å reintrodusere Corolla-navnet for våre C-segment kombi- og stasjonsvognmodeller.

Den nye Corolla Touring Sports (stasjonsvogna), vil ha sin verdenspremiere på bilutstillingen i Paris i oktober ved siden av 5-dørs kombi. Begge, som Auris i dag, i hybridversjon.

Camry, som såvidt vi vet vil dele hybrid drivlinje med RAV4, skal for sin del komme i løpet av våren. I mellomtida lanseres en antakelig viktigere modell enn både Corolla og Camry her i landet, nemlig en helt ny generasjon av en av nordmennenes favoritt-SUV-er. Ja, nettopp: RAV4 …