BYTTER NAVN: Den ble vist som New Auris i Genève i mars, men kommer med det nye, gamle navnet Corolla når den relanseres om ikke lenge. Foto: Jamieson Pothecary
BYTTER NAVN: Den ble vist som New Auris i Genève i mars, men kommer med det nye, gamle navnet Corolla når den relanseres om ikke lenge. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Toyota oppdaterer modellspekteret

Corolla og Camry gjør comeback i Norge

Avensis og Auris forsvinner, mens de gode, gamle husholdningsnavnene Corolla og Camry kommer tilbake.

Tidlig i 2007 ble det som per i dag er tidenes mestselgende modellnavn, Toyota Corolla, erstattet med Auris som den japanske storprodusentens aktør i kompaktkombi-klassen i Europa og her i landet. Corolla-benevnelsen overlevde som sedan og i MPV-form (Verso), for en stakket stund, men sildret diskret ut av markedet rundt årsskiftet 2012/2013.

VIST I USA: Her vises den nye generasjon Corolla kombi i amerikansk utgave i mars i år. Foto: REUTERS/Shannon Stapleton
VIST I USA: Her vises den nye generasjon Corolla kombi i amerikansk utgave i mars i år. Foto: REUTERS/Shannon Stapleton Vis mer

Tilbake om noen måneder

Men til neste år kommer Corolla tilbake. Corolla-navnet skal benyttes globalt på Toyotas nye modeller i kompaktklassen som lanseres tidlig i 2019 i Europa med karosseritypene 5-dørs kombi, 4-dørs sedan og stasjonsvogn.

Auris-navnet vil bli borte ved introduksjonen av den nye generasjonen Corolla, som skal skje tidlig i 2019.

Reintroduksjonen av Corolla blir kjent bare måneder etter at Toyota annonserte at storbilen Camry skal relanseres i Europa. Det er dermed to tradisjonsrike merkevarenavn som gjør comeback på det gamle kontinent. I likhet med Corolla vil Camry, som i dag leveres kun som sedan, ha en hybrid drivlinje. Dagens Avensis forsvinner snart ut av markedet for godt, både som stasjonsvogn og sedan.

Den forrige generasjonen Camry i Norge testet vi ved lanseringen - for 17 år siden.

Ny teknisk plattform

For Corollas del inntreffer navneendringen samtidig med overgangen for modellen til plattformen som allerede brukes av Prius og C-HR, nemlig Toyota New Global Architecture (TNGA). Den erstatter da tre ulike plattformer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De tre karosseritypene av Corolla vil ifølge produsenten dra nytte av Toyotas seineste hybridteknologi.

Corolla i alle sine tallrike og temmelig ulike varianter regnes som verdens mest solgte bilmodell, med mer enn 45 millioner biler solgt siden introduksjonen i 1966.

CAMRY IDAG: Den store familiesedanen har et svært tradisjonelt utseende. Den vil erstatte Avensis sedan i Europa og kommer som hybrid. Foto: Toyota
CAMRY IDAG: Den store familiesedanen har et svært tradisjonelt utseende. Den vil erstatte Avensis sedan i Europa og kommer som hybrid. Foto: Toyota Vis mer

- Ideelt tidspunkt

- TNGA-engineering og designfilosofi bringer en helt ny dimensjon til vår neste generasjon modeller i C-segmentet, sier Dr Johan van Zyl, som er toppsjefen for Toyota i Europa, i en pressemelding.

- Det finnes ikke noe bedre tidspunkt enn lanseringen av ny generasjon modeller til å reintrodusere Corolla-navnet for våre C-segment kombi- og stasjonsvognmodeller.

Den nye Corolla Touring Sports (stasjonsvogna), vil ha sin verdenspremiere på bilutstillingen i Paris i oktober ved siden av 5-dørs kombi. Begge, som Auris i dag, i hybridversjon.

Camry, som såvidt vi vet vil dele hybrid drivlinje med RAV4, skal for sin del komme i løpet av våren. I mellomtida lanseres en antakelig viktigere modell enn både Corolla og Camry her i landet, nemlig en helt ny generasjon av en av nordmennenes favoritt-SUV-er. Ja, nettopp: RAV4 …