Sporty Toyota-nyhet

Corolla blir GTI-killer

Tresylindret 1,6 liter med rundt 250 hester.

GTI KILLER: Bilen på bildene er dagens GR Sport. Vi vil trolig får annen utforming av støtfangeren bak, med blant annet mer markert eksos. Felgene kommer definitivt til å få en åpnere design og forvent større bremser og fargede calippere på innsiden. Takspoileren vil garantert bli større. Foto: Toyota
GTI KILLER: Bilen på bildene er dagens GR Sport. Vi vil trolig får annen utforming av støtfangeren bak, med blant annet mer markert eksos. Felgene kommer definitivt til å få en åpnere design og forvent større bremser og fargede calippere på innsiden. Takspoileren vil garantert bli større. Foto: Toyota Vis mer

Toyota har virkelig overrasket stort de siste årene. Fra full brems på alt som luktet sporty bensin, med nedleggelse av både Supra, Celica og MR-2 på begynnelsen av århundret, har de senere snudd fokus og kommet med skikkelige kjøreglade biler som GT-86, Supra og nå sist den store overraskelsen GR Yaris, samtidig som Supra ble lansert med en litt mer pristilgjengelig toliters versjon.

Dette skjer samtidig som resten av sortimentet elektrifiseres. I Norge finnes det ikke et annet bilmerke som har rendyrket hybridkonsepet mer enn Toyota.

Nå er alle personbilene kun mulig å kjøpe som hybridversjoner, med unntak av det tre sportslige modellene.

Og snart kommer RAV-4 som ladbar versjon og om ikke lenge kommer det helelektriske modeller også.

At Toyota samtidig girer opp på den sportslige fronten er overraskende, når samlet bilindustri ser på alle mulige løsninger for å få forbruket ned for å unngå gigantbøter, i hvert fall på det europeiske markedet.

TØFF: Dagens Corolla GR Sport ser allerede bra ut, men forvent en GR-logo i grillen, som vil være mer åpen enn her. Fronten vil gå dypere med mer markert spoiler og tåkelysene vil sannsynligvis bli enda mer markerte. Foto: Toyota.
TØFF: Dagens Corolla GR Sport ser allerede bra ut, men forvent en GR-logo i grillen, som vil være mer åpen enn her. Fronten vil gå dypere med mer markert spoiler og tåkelysene vil sannsynligvis bli enda mer markerte. Foto: Toyota. Vis mer

På den annen side, er kanskje de i den beste posisjonen til å gjøre, det, med sitt store forsprang på utslipp i forhold til konkurrentene.

Dette forventer vi

Nå har Toyota tatt patent på navnet GR Corolla og den forventes å komme i 2023.

I dag finnes allerede Corolla GR Sport, men glem den. Det er i bunn og grunn en klistremerketunet variant av hybridbilen med trinnløs giring

GR Corolla får den tresylindrede 1,6-literen fra den spinnville GR Yaris. Det er en av de sterkeste tresylindrede produksjonsmotorer som finnes i dag, med hele 270 hester i GR Yaris.

Det forventes riktignok at karakteristikken blir annerledes i Corolla, for å få den snillere og litt mindre slitsom i daglig bruk. For dette er jo en potensiell hverdagsbil for familien. Det betyr trolig litt mer fokus på dreiemoment og rundt 250 hester.

Men det blir sannsynligvis en tradisjonell 6-trinns manuell girkasse, og med Corollaens allerede bra multilink hjuloppheng, bør racingdivisjonen Gazoo Racing kunne få denne bilen til å bli skikkelig gøyal å kjøre.

Den får mange konkurrenter. Golf GTI er selvskreven. Det samme er Ford Focus ST, Peugeot 309 GTI og tildels den kraftfulle Hyundai i30N (Test den om du har mulighet).

Renault Megane R.S. Trophy og Honda Civic Type R er veldig hardcore og blir trolig for drøye i sammenligningen.

Det annonseres også at GT86 skal få en arvtaker i løpet av neste år. Den får trolig navnet GR86 og får et utseende som ligner mer på Supra, trolig med mer hofter og to kupler på taket, samt noe mer effekt.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!