FÅR SLAKT: «Folkeelbilen» Tesla Model 3 har lenger bremselengde en den fullvoksne pickupen Ford F-150, ifølge USAs mest anerkjente forbrukermagasin. Foto: Tesla
FÅR SLAKT: «Folkeelbilen» Tesla Model 3 har lenger bremselengde en den fullvoksne pickupen Ford F-150, ifølge USAs mest anerkjente forbrukermagasin. Foto: TeslaVis mer

Tesla Model 3:

Consumer Reports slakter Tesla Model 3-bremsene

Etter Elon Musks Twitter-opptur i helga kom USA mest anerkjente forbrukermagasin med nedslående resultater om Model 3.

I helga var Elon Musk aktiv på Twitter. Tesla-gründeren hadde nyheter om elbilen Model 3 - den mye rimeligere lillebroren til Tesla Model S og Tesla Model X.

Det er bare ett år siden Tesla startet produksjonen av «folke-Teslaen», men utfordringer har gjort Model 3 meget forsinket.

Selskapet hadde ikke engang biler til å stille opp i Årets Bil-konkurransen i Nord-Amerika. Og for bare én måned siden stanset produksjonen helt opp.

PS: Tesla har nå kommet med en rettelse av bremseproblemet.

Kommer med firehjulstrekk

Helgens Twitter-meldinger avslørte de konkrete planene om produksjon av Model 3, med blant annet firehjulstrekk. Firehjulstrekkere er noe spesielt norske kunder vil sette stor pris på.

En amerikansk analytiker spår nå at Tesla-aksjen vil øke 80 prosent i verdi og at leveringstiden på Model 3 kan bli halvert, ifølge nyhetskanalen CNBC.

De første amerikanske kundene skal kunne få Model 3 med firehjulstrekk allerede fra juli.

AKTIV: Først kunne Tesla-gründer Elon Musk avsløre spennende nyheter om Model 3 på Twitter, før han måtte forsvare slakt fra anerkjente Consumer Reports. Foto: REUTERS/Joe Skipper
AKTIV: Først kunne Tesla-gründer Elon Musk avsløre spennende nyheter om Model 3 på Twitter, før han måtte forsvare slakt fra anerkjente Consumer Reports.
Foto: REUTERS/Joe Skipper Vis mer

En høyytelsesversjon med dobbel motor (én på hver aksel) vil ifølge Musks tweet gjøre 0-60 mph (96,5 km/t) på 3,5 sekund. Toppfarten vil bli 250 km/t (155 mph), med en rekkevidde på tett oppimot 500 kilometer.

Prisen på denne topputstyrte Model 3-en - utenom «autopilot-pakken» - vil ifølge Musk komme på 635.000 kroner (78.000 dollar).

Den amerikanske prisen for å oppgradere standardutgaven av Model 3, til firehjulstrekk og to motorer vil bli om lag 40.000 kroner (5.000 dollar), ifølge Musk.

Også denne versjonen vil få om lag 500 km rekkevidde, mens 0-60 mph skal ta 4,5 sekund, med en topphastighet på 225 km/t (140 mph).

Prisen for billigste utgave Model 3 starter på 35.000 dollar i USA, noe som med dagens kurs er 285.000 norske kroner.

Dårligere bremser enn stor pickup

Bare ett døgn etter Elon Musks aktive Twitter-helg kom imidlertid amerikanske Consumer Reports med nedslående nyheter.

Magasinet Consumer Reports har blitt utgitt siden 1930 og er en «non profit-organisasjon» som blir sett på som USA kanskje mest anerkjente produkttestere.

«Tesla Model 3 kommer til kort for en CR-anbefaling», skriver de på nettsiden sin.

«Til tross for rekordmålinger for rekkevidde og god styring, skader bremser, kontroller og kjøreegenskaper Model 3s samlede poengsum».

I testen kommer det fram at Model 3 faktisk har en bremselengde på hele 46,3 meter i 96,5 km/t (60 mph). Det er «langt dårligere enn noen moderne bil vi (Consumer Reports) har testet, og cirka 2,1 meter lenger enn stoppavstanden til en stor pickup (Ford F-150).

Fords F-serie er forøvrig verdens nest mest solgte bilmodell.

Bremselengden er også 7,6 meter lenger enn hva Consumer Reports målte hos SUV-storebror Model X.

KORTERE BREMSELENGE: Ifølge amerikanske Consumer Reports har den store pickupen Ford F-150 kortere bremselengde i 95 km/t enn Tesla Model 3. Foto: Joe Raedle/Getty Images/AFP
KORTERE BREMSELENGE: Ifølge amerikanske Consumer Reports har den store pickupen Ford F-150 kortere bremselengde i 95 km/t enn Tesla Model 3. Foto: Joe Raedle/Getty Images/AFP Vis mer

Musk: - Test en ny bil

Elon Musk har også kommentert de nedslående testresultatene. Gründeren peker blant annet på at andre testere ikke har kommet til samme konklusjon som Consumer Reports og at Model 3 skal ha kortere bremselengde enn sammenlignbare biler.

Musk spekulerer også i at det er en «gammel» bil som er testet og at den lange bremselengden kanskje kan justeres ved å oppdatere bilens firmware.

«Consumer Reports har en tidlig produksjonsbil. Model 3 har nå forbedret kjørekomfort, lavere vindstøy og mange små forbedringer. Vi vil be om at de tester en ny produksjonsbil», skriver Musk på Twitter.