Clio får ny drakt

Siden introduksjonen i 1991 har Renault klart å finne kjøpere til hele 1,7 millioner eksemplarer av småbilen Clio. Ved hjelp av en skikkelig ansiktsløftning håper Renault å forlenge suksessen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det som kjennetegner den nye Clio er den tøffe fronten, som er langt mer offensiv enn den du finner på dagens utgave. Bilens hjørner domineres av store mandelformede lykteglass, som selvsagt er av den klare typen. Mellom frontlyktene har Renault plassert en gittergrill som splittes i to av et en dominerende Renault-logo.

Elegant panser

Støtfangeren er lakkert i bilens farve, og kjennetegnes av en langsgående, horisontal spalte. Under støtfangeren har designerne gjort plass til enda ett luftinntak. Også dette dekkes av et plastgitter. Selve motorlokket er også helt nytt. Blant annet er det snertne panseret tilført en midtprofil og høyere profiler i bakkant av frontlyktene.

En annen artig detalj er sideblinklysene, som nå har blitt integrert i forkant av dørlistene. Hekken har kun gjennomgått mindre forandringer, og domineres fortsatt av sin særpregede "boble-bakrute".

Nytt interiør

Interiøret er ifølge Renault helt nytt. Det er gjort plass til koppholdere og flere oppbevaringsrom, og instrumentene omgis nå av to store buer. Samtidig har Clio fått et elegant rattnav som nærmest minner om et våpenskjold.

Spennende teknologi

God design selger, men stadig flere bilkunder er også opptatt av sikkerhet og teknologi. Dette har Renault åpenbart tatt hensyn til - Clio er nemlig fylt opp med en rekke teknologiske godbiter.

For eksempel er bilen utrustet med et aktivt selvsentrerende ratt, noe som visstnok blant annet skal bidra til redusert drivstofforbruk. Frontruten er spesiallaget for å dempe vibrasjoner, noe som skal bidra til å dempe støynivået i kupeen. I tillegg kan Clio skilte med hodekollisjonsputer, elektronisk bremsekraftforsterker, elektronisk bremsekraftfordeling, trepunkts sikkerhetsbelter i baksetet og Isofix-fester for barnesetet.

Nye betegnelser

Renault har nå kuttet ut de intetsigende betegnelsene RTE, RXE, RXT og Si. Isteden betegnes nå utstyrsnivåene med mer tidsriktige termer - Authentique, Expression, Privilège og Dynamique. Toppmodellen vil imidlertid beholde navnet "Sport".

Ny turbodiesel-motor

Som forgjengeren blir også den nye Clioen tilgjengelig med hele sju forskjellige motorer, fem bensin- og to dieselvarianter. Bensinmotorpaletten består som tidligere av to 1,2-litere, en 1,4-liter, en 1,6-liter og en 2,0-liter.

Det nye er at de to 1,9-liters dieselmotorene vrakes til fordel for en helt nyutviklet 1,5 liters turbodieselmotor. Motoren blir matet via Common Rail-teknologi med direkteinnsprøytning og kommer i to utgaver. Den svakeste yter 160 newtonmeter (Nm) og 65 hestekrefter, mens storebror, som er utrustet med ladeluftkjøler, yter 80 hestekrefter og 185 Nm. Ifølge Renault er disse motorene blant de mest drivstoffgjerrige kraftkildene som noen gang er lansert. 80-hesteren skal klare seg med bare 0,42 liter diesel per mil ved blandet kjøring.

Populært i Europa

Den norske Renault-importøren, Volvo Personbiler Norge, tilbyr ikke dagens Clio med dieselmotorer. Norske kunder har foreløpig måttet nøye seg med 1,2- og 1,4-liters bensinmotorer.

Men når Renault nå kan tilby en så effektiv dieselmotor, øker nok sjansene for at Volvo Personbiler Norge vil vurdere å ta dieselutgaver til Norge. Spørsmålet er imidlertid om det vil bli noen dieselutgaver til overs etter at de sentral- og sydeuropeiske bilimportørene har forsynt seg. Biler med turbodieselmotorer er nemlig svært populære i Europa og utgjør nå 35 prosent av nybilsalget.

Ifølge Renault vil nye Clio være klar for levering fra fabrikk allerede i juni. Volvo Personbiler Norge tror de første eksemplarene kan være på plass i Norge til høsten. Prisene er foreløpig ikke fastsatt, men vil nok verken økes eller reduseres særlig mye i forhold til dagens utgave. I dag koster en Clio 1.2 Premier snaue 134.000 kroner.