Civic i mange nye former neste år

Selv om kombiversjonen ble vist først, er det sedanen som kommer i salg først, etterfulgt av kombien -- og en helt ny fleksibil.

At Civic skulle komme som sedan i tillegg til kombikupeen som ble vist i Paris for en måned siden, var ingen overraskelse. Og de første bildene av bilen viser en tilsynelatende elegant sedan i kompaktklassen med det samme smarte interiøret som ble vist i kombikupeen i Paris.

Og det er sedanen norske forbrukere kan stifte bekjentskap med først, denne lanseres på det norske marked i februar/mars. Sedanen vil bli solgt med den nye 1,6-liters motoren.

Litt senere, rundt påsketider, kommer kombikupeen som vi tidligere har omtalt.

Stream -- nytt MPV-konsept

Konseptbilen Stream ble nylig vist i Japan, og den norske Honda-importøren bekrefter at dette er en flerbruksbil i kompaktklassen som er bygget på Civic-plattform. Denne bilen vil bli vist første gang i Europeisk utgave på Geneve-utstillingen neste vår, og det blir antydet at Stream kan komme til det norske marked like etter kombikupeen, det vil si på vårparten, sannsynligvis etter påske neste år.

Også denne modellen vil få helt flatt gulv, girspak på dashbordet og dermed åpner det seg store muligheter for ekstremt fleksibel plassutnyttelse i denne bilen, som blir en direkte konkurrent til Opel Zafira, Renault Megane Scenic og lignende fleksibiler.

Civic sedan i tall og fakta

Den nye versjonen av Civic sedan har samme akselavstand som den foregående modellen, men overhenget foran har nærmest forsvunnet. Selv om overhenget bak er økt med 4 cm, er den nye sedanen litt kortere enn foregående utgave.

Viktige er det at den er 5 cm høyere og 4 cm bredere enn utgående modell, og at den i likhet med kombikupeen vil få girspaken plassert på dashbordet slik at gulvet blir helt flatt. Dermed er det enklere å frakte lange gjenstander i bilen, og å utnytte plassen i interiøret.

Sittehøyden er økt med nesten 3 cm, og dermed sitter du mer oppreist enn i dagens sedan. Legg dette sammen med økt overheng bak, og du får resultatet: bedre benplass bak, bedre takhøyde, og et bagasjerom som har økt i volum fra 410 til 450 liter -- uten at akselavstand eller utvendig lenge har økt.

Honda har også brukt flere knep for å få en mer komfortabel bil, blant annet har klimaanlegget fått økt kapasitet og redusert støy, endringer i materialvalg og karosseridesign har ført til et mer stabilt -- og mindre støyende innemiljø. I tillegg har støyen fra motoren blitt redusert med inntil 3 dB ved akselerasjon, totalt skal Honda ha gjennomført tiltak som reduserer støyen i kupeen med i alt 6 - 8 dB.

Endrete motorer

Under panseret er det også flere endringer, men fortsatt yter 1,4-literen ytelsen maksimalt 90 hk. Men toppeffekten kommer ved lavere turtall enn tidligere (5.600 o/min) og maksimalt dreiemoment har økt fra 126 Nm/4.600 o/min til 130 Nm/4.300 o/min.

Etter vår mening skulle det gi et kjærkomment tilskudd til 1,4-literen, som i vår test ble oppfattes som relativt motorsvak.

På samme måte har 1,6-literen med 110 hk, fått økt dreiemomentet fra 143 til 152 Nm/4.300 o/min. Dermed plasserer denne motoren seg helt i toppen hva gjelder dreiemoment på en standard 1,6-liters motor.

Vår konklusjon:

Det blir nesten som en årgangsvin, dette. Vår konklusjon er nemlig at denne bilen er det verdt å vente på dersom du vurderer ny bil i kompaktklassen. Honda legger nærmest all sin prestisje i denne bilen, som skal sikre Honda sin uavhengighet i årene fremover.

Særlig virker den nye fleksibilen som et fornuftig og praktisk tilskudd til fkesibil-klassen, og det skal bli interessant med en ny sammenligningstest på forsommeren neste år.