Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Citroën Xsara VTS (1999)

Er dette en ulv i fåreklær, eller en sau med fartsstriper? Uansett forkledning, her kan du få mye bil for pengene!

Den ser fryktelig snill ut. Direkte tam. Står du på rødt og skal ut av krysset før sidemannen i en hotta Ascona – får du rollen som underdog i denne bilen. Men vent litt, Xsara VTS er en skjult råtass..! Under panseret skjuler det seg hele 163 hester. Mye for en bil som ikke veier mer enn 1190 kilo.

LES OGSÅ:

Men det er først etter 4000 omdreininger det sier pang! Lille VTS skyter fart – og stopper ikke. Citroënen sperrer nemlig ikke før nåla stanger på 7400 omdreininger! Den største overraskelsen kommer imidlertid ikke fra motoren. Den kaster seg over oss bakfra.

Hør bare: Ut fra lyskrysset går du inn i en krapp sving. I det bakhjulene truer med å slippe, våkner plutselig rumpa på VTS’en – og styrer selv bilen rundt svingen. Den er som limt til asfalten. Hemmeligheten er en aktiv bakaksel – eller passivt medstyrende bakaksel – som Citroën kaller det. Her er det ikke mye duvende Citroën-følelse…

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Innvendig er det akkurat som forventet i en middelklasse-Citroën. Enkelt og kjedelig, og preget av nittitallets tristesser. Det er likevel godt med plass, og sittestillingen er helt grei.

Oppsummering
Det er ikke mange slike biler tilgjengelig på bruktmarkedet. Men de som dukker opp, viser seg å gå fort. Det er med andre ord mange som har øynene oppe for denne skjulte skatten. Dette er nok en bil som også vil få klassikerstatus om noen år. Hvem vet, kanskje det kan lønne seg å sitte på et pent eksemplar..?

Testresultat

Citroën Xsara VTS (1999)

Strålende kjøreegenskaper, sprek motor

Trist utseende, uspennende interiør