Citroën Xsara Picasso: Fortropp på plass i Norge

Norge er et lite land, og har sjelden førsteprioritet når nye biler skal lanseres. Når salget i tillegg går godt i Europa, kan det gå både vinter og vår før nye modeller havner i norske butikker. Det er nettopp dette som har skjedd med Citroën Xsara Picasso.

Men fordi Citroën Norge har 70-årsjubileum i år, har de klart å karre til seg 60 eksemplarer, en til hver forhandler. Dermed blir det mulig for norske Citroën-entusiaster å prøvekjøre Picasso. Og bilen er faktisk vel verdt en prøvetur. Den er nemlig en fullverdig fleksibil full av artige detaljer.

Elegante former

Picasso har et spenstig utseende. Alle vinkler er avrundede og bilen er preget av store flater. Bilens langsider kjennetegnes ved en profilert stripe og kraftige dørlister. Hjulene er plassert svært nær bilens hjørner, noe som er med på å gi bilen et annerledes utseende. De store frontlyktene og den hissige grillen, som minner litt om familiemedlemmet Peugeot 206, er med på å gi bilen et sporty utseende.

Picasso er full av artige funksjoner. For eksempel virker den rattbetjente radioen i inntil 30 minutter etter at du har fjernet tenningsnøkkelen. Det kan være praktisk når barna har lyst til å høre på radioen når mamma eller pappa fyller bensin.

Fartsglade vindusviskere

Glemske personer vil kunne glede seg over at de elektriske vinduene lar seg lukke i inntil et minutt etter at tenningsnøkkelen er tatt ut. Og hvis du pleier å parkere bilen i mørke garasjer, kan du benytte deg av muligheten til å få hjelp av nærlysene i ett minutt etter at du har forlatt bilen.
Har du irritert deg over vindusviskere som sveiper for ofte når du står i kø og for sjeldent når du er i fart? Citroën har faktisk tatt dette problemet på alvor. I intervallposisjon øker Picassos vindusviskere takten når du øker farten.

Holdere og rom

Dagens fleksibiler er fulle av flaskeholdere, koppholdere og alskens oppbevaringsrom. Picasso er intet unntak. I tillegg er bilen utstyrt med en praktisk liten klype for parkeringsbilletter. I det store bagasjerommet har Citroën til og med plassert en sammenleggbar handlevogn som skal tåle 18 kilo.

Barnevennlig

Baksetet består av tre uavhengige sitteplasser, alle med regulerbar seterygg. Barna sitter høyt og har god utsikt gjennom de store vindusflatene. Barna vil også kunne glede seg over de nedfellbare bordene som er festet i forseteryggene. Det midtre baksetet, som også kan legges ned og gjøres om til et bord, er godt egnet for å skille kranglende søsken. Barna har også tilgang på egne strømuttak og et eget taklys.

Benplassen i baksetet er god, men passasjerer som overstiger 185 centimeter vil ikke få mye nytte av de tre hodestøttene bak. Hodet vil nemlig treffe taket før det treffer hodestøtten ved påkjørsel bakfra. Pluss for tre trepunkts belter bak.

Stort bagasjerom

Bagasjerommet er svært stort i forhold til bilens ytre mål. For under bagasjeromstrekket har du plass til 550 liter bagasje. Og tar du ut baksetene råder du plutselig over respektable 2.128 liter. Det er imponerende mye, og langt mer enn konkurrentene Mazda Premacy, Opel Zafira og Renault Megane Scenic kan by på.

Men hvordan er bilen å kjøre? Og hvordan er draget i 1,6-liters motoren? Les våre første kjøreinntrykk her.