Citroën: Xsara Picasso – tusenkunstner i konkurranse

Xsara Picasso kommer til Norges i mai neste år, og prisene på bilen er ikke klare ennå. Vi tipper rett under 230.000 kroner.

Citroën: Xsara Picasso – tusenkunstner i konkurranse


Først noen andre produktnyheter fra Citroën. Berlingo blir utstyrt med PSA-gruppens HDI-motor uten intercooler, og vil da yte 90 hk mot dagens sugediesel som har knappe 71 hk. Snittforbruket ved blandet kjøring vil ligge rundt 0,55 l/mil. Som et resultat av bedre ytelser, har Citroën endret gearutvekslinger, forsterket skivebremsene foran, stivet opp understellet og styring, og lagt inn en elektrisk kupevarmer. Dagens Berlingo 1.9 sugediesel koster 193.800 kroner, og prisen på Berlingo 2.0 HDI vil dermed bli såpass høy at Citroën Norge ikke har besluttet om bilen kommer til Norge.

Dernest kommer Citroën Evasion med samme motor, men med intercooler, og yter da 110 hk. En del av de samme endringene som var nødvendig på Berlingo HDI i forhold til sugedieselen var også nødvendig på Evasion HDI, men forgjengeren her var en 1,9 Tdi med 92 hk, og forskjellen mellom den nye og gamle motoren var tross alt ikke så stor som for Berlingo HDI’s del. Dagens modell koster 340.500 kroner, og heller ikke denne er klar for Norges-import riktig enda.

Noe Helt Nytt

Det ambisiøse navnet Xsara Picasso bæres av en bilmodell i det vi kaller fleksibil-klassen, der biler som Renault Megane Scenic, Mazda Premacy, Opel Zafira og lignende, og er resultatet av nær 3 års forskning og utvikling. Det fleksible med denne 5-seteren er i første rekke at gulvet er helt flatt, slik at det er mulig å bevege seg noenlunde uhindret fra for- til baksete – eller omvendt. Et flatt gulv krever at gearspaken ikke er montert mellom forsetene, men på dashbordet, akkurat som i storesøster Citroën Evasion.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Baksetene består av 3 separate seter, der det midtre setet kan skyves hele 22 cm foran de to andre og slik sett skape mer skulderbredde for alle. Samtlige bakseter kan justeres med separat ryggvinkel, eller foldes sammen og festes i bagasjerommet – slik sett kan du ha de med deg hele tiden uten at de tar alt for mye plass i bagasjerommet. Fjerner du midtsetet bak, kan du legge inn gjenstander som er hele 235 cm lange! Bagasjevolumet rommer – med alle baksetene i bakerste posisjon – 550 liter bagasje, fjerner du alle setene skal man visstnok ha plass til hele 2.128 liter bagasje.

Xsara Picasso har en lang rekke små, praktiske detaljer som gjør at vi gleder oss til å kunne sammenligne denne bilen med andre konkurrenter når den når norske veier neste sommer. Picasso får et godt utstyrsnivå, med blant annet 4 kollisjonsputer, ABS-bremser, ISOFIX barnesetefester samt en lang rekke praktiske, elektroniske detaljer.

Xsara Picasso kan levers med følgende motorer: 1,6 liter/90 hk, 1,8 liter/115 hk samt 2.0 Hdi/90 hk. Vi tipper at prisene starter på om lag 220 - 230.000 kroner, bilene lanseres i Norge senere i mai neste år.