Common-Rail systemet som Citroën bruker i sin nye motor ser slik ut.<br />
<A HREF="http://www.dinside.no/dh_bilde/3929.jpg">Klikk her for større bilde</A>
Common-Rail systemet som Citroën bruker i sin nye motor ser slik ut.
Klikk her for større bildeVis mer

Citroën: Ny dieselmotor

Dieselmotorer med Common-Rail teknologi begynner etter hvert å bli vanlige. Først ut var Mercedes-Benz, så fulgte Alfa Romeo og Fiat, nå står Citroën for tur. I første rekke er det Xantia som skal nyte godt av nyvinningen.

Under den internasjonale bilutstillingen i Paris lanserer Citroën dieselmotoren som skal erstatte den gamle sliteren 2,1 Turbo Diesel - en motor man i dag finner under panseret både på Xantia og XM.

Erstatter motoren på 2,1-liter

Den nye dieselmotoren, som Citroën ynder å kalle HDi (High Pressure Direct Injection), vil ha samme ytelser som motoren den erstatter, men ytelseskarakteristikken vil være forandret. Blant annet skal HDi motoren gi et høyere dreiemoment ved lavere turtall enn den gamle motoren på 2,1 liter.

Fra et slagvolum på to liter og turbo skal den nye motoren utvikle 110 hestekrefter, mens maksimalt dreiemomentet skal være 250 Nm ved 1.750 omdreininger. Forbruket er oppgitt å være 0,55 liter per mil.

Lengre serviceintervaller

Positivt er det at Citroën utvider serviceintervallet fra 15.000, på modeller med den gamle motoren, til 20.000 kilometer for HDi utgavene.
Til Norge kommer motoren ved årskiftet 1998/99. I første rekke vil den bli tilgjengelig under panseret på Xantia kombi og stasjonsvogn med utstyrsnivå SX. Senere vil den bli å finne i flere av Citroëns bilmodeller. Prisen på Xantia 2.0 HDi SX er foreløpig ikke klar.