Citroën med forførende friskus

PSA-gruppen, som står bak både Citroën og Peugeot er på offensiven og har i løpet av de siste par årene lansert en rekke spennende modeller. Sist ut er småbilen C3.

Citroën med forførende friskus
[Ugjyldig objekt (NAV)]

PARIS (DinSide Motor): Det er ikke mange år siden franske biler hadde svært liten tiltrekningskraft på norske bilkjøpere. Citroën var regnet som det aller særeste franske merket og ble av mange oppfattet som et merke for spesielt interesserte.

Vandringen i skyggenes dal er nå over. Vi kunne for noen dager siden fortelle at Peugeot nå er Norges 3. mest solgte bilmerke og at spydspissen 307 nå har passert både Golf og Passat på salgstatistikken.

Men det er ikke bare Peugeot som har gjort det bra i det siste. Også Citroën vinner nye markedsandeler her i landet, blant annet har modellen Berlingo sørget for at det franske bilmerket fått et godt grep om varebilmarkedet. Citroën gjør det også godt på personbilmarkedet, noe som delvis skyldes den nye mellomklassebilen C5.

Enda en småbil?

Nå blir altså Citroën-paletten utvidet med nok en modell - småbilen C3. OK, da skal altså C3 erstattet Saxo, tenker du kanskje nå. Det tenkte vi også, men det er ikke tilfelle. Saxo og C3 skal produseres parallelt, noe som gjør Citroën til en svært aktiv deltaker i småbilsegmentet.

Større og kulere

Det er imidlertid mange forskjeller mellom Saxo og C3. Blant annet er C3 med sine 385 centimeter 13 centimeter lengre enn Saxo. Men det som er minst like interessant er at C3 har en langt mer moderne og frisk fremtoning. Bilen er etter vårt syn rett og slett morsom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvorfor? Jo, fordi vi aldri har sett en lignende bil. C3 har riktignok trekk som peker i retning av både Audi A2, Chrysler PT Cruiser, Nissan Micra og Volkswagen Beetle. Men til tross for dette har C3 uten tvil en egen identitet - uten at den blir så spesiell at man rynker på nesen.

Runde linjer

Hva er det som gjør C3 så spesiell? Ikke godt å si, men noe av forklaringen ligger nok kombinasjonen av de runde linjene, den kraftige fronten og det korte bakre overhenget. Særpreget forsterkes av en modig farvepalett - hvor både lys grønn og lys blå inngår blant de mest spenstige alternativene.

Ikke eksklusivt

Citroën med forførende friskus

Den oppvakte leser har sikkert forstått at vi lot oss forføre av C3s design. Lever interiøret opp til bilens ytre fremtoning? Både ja og nei. For hvis du forventer eksklusivitet og luksuriøse materialer, ja da vil du nok bli skuffet.

Ungt og moderne

Hvis du derimot venter å finne et moderne, praktisk og brukervennlig interiør, er det store sjanser for at du vil få dine forventninger innfridd. C3-interiøret er nemlig preget av moderne løsninger. Blant annet er all instrumentering digital, noe som faktisk fungerer godt. De sølvfarvede luftdyse-gitrene, det tofarvede interiøret, de to hanskerommene og de spesielle dørlommene forsterker mistanken om at Citroën har satset på at interiøret skal tiltrekke seg unge mennesker generelt - og unge kvinner spesielt.

Skuffende førersete

Førersetet er imidlertid ikke noe å rope hurra for. Vi var verken fornøyd med korsrygg- eller sidestøtte og synes i tillegg at sitteputen kunne vært lengre. Setet er justerbart i høyden, men i vår testbil var høydejusteringsspaken rett og slett ødelagt. Om dette skyldes dårlig kvalitet eller at forrige fører har vært usedvanlig brutal, er vanskelig å si. Faktum er uansett at vi aldri tidligere har opplevd noe slikt i en så ny bil.

Trangt i baksetet

God plassutnyttelse og stor takhøyde sørger for at bilen gir svært god plassfølelse - i forsetene. Bakseteplassen er dessverre ikke egnet til å imponere. Benplassen er nemlig for dårlig, selv om utsparringer i forseteryggene sørger for at voksne kan holde ut kortere turer. Takhøyden er også i minste laget, noe som sammen med den sparsomme benplassen forhindrer at bakseteturer blir behagelig i denne bilen.

Fiesta og Polo viser vei

Nå vil sikkert mange innvende at vi stiller urimelig høye krav. C3 er da en småbil, er den ikke? Jo, og C3 byr nok på langt bedre bakseteplass enn mange av sine konkurrenter. Dette til tross - Ford og Volkswagen har med nye Fiesta og Polo bevist at det er mulig å gjøre baksetetilværelsen hyggelig også i småbiler.

Hvis du kan overse den manglende bakseteplassen, er imidlertid C3 et spennende alternativ i småbilklassen, ikke minst på grunn av det høye utstyrsnivået. Les mer om utstyr, motorer og priser her.