Citroën DS5, et smykke på hjul

Dette er bilen det er vanskelig å ta øynene vekk fra.

NICE, FRANKRIKE: Citroën har til nå lansert to modeller i DS-serien, og den tredje er snart på vei. DS5 blir storebror i familien, og vi har prøvekjørt den. I mai kommer den til Norge, men noen priser er ikke klare enda. Sammen med lillebror DS4 er også DS5 blant kandidatene for Årets Bil 2012.

LES OGSÅ:

Stem på Årets Bil

Et smykke

Vi må innrømme å ha gledet oss veldig til å få teste DS5, for bilen fremstår rett og slett som et smykke på fire hjul, så vel utvendig som innvendig. Frekke elementer og løsninger har funnet veien helt til veien, og DS5 kommer garantert til å bli kjøpt av mennesker som er opptatt av det som skiller seg litt fra mengden.

Nå er den her: Citroën DS4

Utvendig kan man stå og beundre den som en skulptur. Det går linjer over alt, og nær sagt i alle retninger. Det utrolige er at de samles opp på en måte så det til slutt utgjør en vakker, hel, og ferdig bil. Velkommen skal du være, DS5. Det blir litt som å ha 1000 baller i luften samtidig, men likevel klare å samle alle.

Se bildene utvendig:

Citroën DS5 er en stilstudie både utvendig og innvendig.
Citroën DS5 har en design egnet til å vekke oppsikt. Som hybrid får den atpå til en miljødimensjon som burde kunne bidra til å gi merket flere kunder.

Flyinspirert

Innvendig har Citroën vært enda tøffere. De sier selv at de har forsøkt å skape en cockpit som på et fly. Det har de på en måte lykkes med, så får det være opp til hver enkelt å like det eller ikke. I nedre del av midtkonsollen finner vi store og frekt utformede knapper. Det samme finner vi igjen i en takkonsoll som splitter fremre glasstak i to. Ett for hvert av forsetene. Hver av disse glasstakene har egen gardin, og hver gardin har egen knapp for å gi deg muligheten til individuell skjerming for sol. Baksetet har også fått et eget glasstak med egen gardin.

Snart kommer Citroën C4 Aircross

God ergonomi

Citroën DS5, et smykke på hjul

Midtkonsollen ligger lutet fra girspaken og opp mot frontruten, og har et vell av knapper. Det spiller ingen rolle så lenge de er logisk inndelt, og lette å finne. Instrumentpanelet består av tre visningsplasser.
Med en knapp kan du velge hva du skal se. Tilsvarende funksjon har du for øvrig på storskjermen i midtkonsollen. Det hele bærer preg av å være skikkelig high-tech. Du må rett og slett like det, eller så skal du ikke kjøpe DS5.

Spesielt interiør

Citroën tilbyr flere forskjellige interiører, med flere typer seter. Heftigste utgave i skinn er sydd med et mønster som mildt sagt er imponerende og tøft. Det ser ut som flettede remmer, og spiller faktisk på klokkeremmer. Men er det praktisk? Hver og en skjøt danner en egen potensiell smulesamler som garantert vil kreve et petimeter for å holdes rent. Men tøft er det unektelig, og er med på å gi DS5 det visuelt unike som drar førsteinntrykket i taket.

Fire motoriseringer

DS5 kommer på lanseringstidspunktet med fire forskjellige motoralternativer. Vi har kjørt den med sterkeste bensinmotor, en 1,6-liters turbomotor som er en kjenning fra BMW. I DS5 yter den 200 hk, og har et dreiemoment på 275 Nm. Til tider savnet vi noen av de kraftressursene vi forventet, men DS5 veier rundt 1.500 kg, avhengig av utstyr, og da er ikke 275 Nm all verden. Effekten får da først utløp ved høye turtall, hvilket igjen er med på å gi bilen et bredt turtallsregister. Vi vet også at Citroën har en heftig maskin på 270 hk på gang, og denne setter vi nesten penger på vil komme i DS5 på sikt. Først da vil det smake skikkelig fugl.

Mye effekt, lite moment

I bruk er 200-hesteren omtrent som forventet. Effekten er nok der, men med lavt dreiemoment er den ikke så sterk som håpet på. Kreftene er spredd ut over et stort område, og gir ikke i nærheten av det vi kjenner fra dieselmotorer, hvor dreiemomentet er der i kortere tid, men er til gjengjeld mer tilstede.

Det vil likevel ikke være disse toppmodellene som kommer til å selge. I Norge må vi regne med at det er diesel som kommer til å bli valgt i de aller fleste bilene. Da kan du velge mellom en 112-hester, og en 163-hester som neste alternativ. Disse vil vi først få teste på et senere tidspunkt. Det samme med det minste bensinalternativet på 156 hk.

Se bilder innvendig:

Citroën DS5 vil for en stor del selge på elegant design.

Stiv sort

DS5 kommer i enkleste versjon med 16” hjul som standard. Det ser garantert ikke like heftig ut som de 18 og 19” hjulene vi har kjørt bilen med. Derimot kan bilene med mindre felger være med på å gi bilen noe av den komforten som er totalt fraværende med 19”. Alt er i skjønneste orden på bra landeveier, men på norske krøtterstier vil DS5 være en stiv og stumpete affære. Stivheten er heller ikke bare et resultat av sporty oppsett, men lider av et chassis som har alt for lite å by på av returfjæring. Det gir stussing over traverser og andre skarpe kanter som innebærer korte tap av veigrep, og de kjennes først og fremst bak.

Prøvekjørt: Citroën DS3

Begrenset baksete

Designen er DS5s absolutt beste salgsargument. Den er også formet på en måte som får den til å se stor ut, trass i at den egentlig ikke er det. Når du kommer inn i bilen er dette påtagende merkbart. Sitteputen i baksetet er kort. I tillegg er det lavt plassert. Det betyr likevel ikke at takhøyden er god, for en velvoksen person får problemer med takhøyden. Beinplassen i baksetet er heller ikke nevneverdig god. Den er faktisk nevneverdig dårlig. For ikke å snakke om midterste plass bak. DS5 er laget som en 5-seter, men har et baksete som er formet for fire. Stakkars femtemann.

Peugeot 3008 Hybrid4 er prøvekjørt.

De små ting

Foran er livet langt lettere å leve. To personer har det som plommen i egget, og det finnes knapt en ting DS5 ikke har å by på. Og det er nettopp det som er hemmeligheten med DS5. Dette er ikke bilen for en storfamilie. DS5 er mer en bil for de med marginalt behov for plass, men som likevel ikke gidder kjøre rundt i en liten bil. Bagasjerommet er nemlig ikke stort det heller, men absolutt akseptabelt. At Citroen har glemt å gi bilen mulighet for å åpne bagasjeromsluken fra utsiden får settes på kontoen for forglemmelser. Du må inn i bilen, eller ha med deg nøkkelen som fjernkontroll for å få åpnet luken bak.

Fin, men merkelig

DS5 er basert på plattform nummer 2 i PSA-konsernet, og deles blant annet med Peugeot 3008. I DS5 er plattformen både breddet og strukket i lengde. Resultatet er en bil på vel 4,5 meter, som har en akselavstand på 2,7 meter. Det gjør den fin å håndtere, og foruten det stive chassiset så er DS5 en grei affære i trafikken. Noe sporty egenskaper vil vi likevel ikke si den innehar. Ikke tenderer de mot det komfortable heller. Dette gjør DS5 til den merkeligste bilen i den nye DS-serien, men også til den mest spennende, takket være designen.

En hybridversjon er også på vei. Denne deler teknologi med Peugeot 3008 Hybrid4, som vi også har prøvekjørt.

Testresultat

Citroën DS5

Design, design, design

Plassutnyttelse og chassisoppsett er uungåelige kompromisser med negativt fortegn.

Se alle våre tester

Citroën DS5, et smykke på hjul

Citroën DS5
 THP200
  
MotorR4, 16V
Slagvolum1.598 ccm
Effekt200 hk @ 5.500-6.800 o/min
Dreiemoment275 Nm @ 1.700-4.500 o/min
0-100 km/t8,2 sek.
Toppfart235 km/t
Forbruk0,67 l/mil
CO2-utslipp155 km/t
Bagasjeromsvolum453 / 1.288 liter
Dekkdimensjon235/40 R19
PrisIkke fastsatt

Denne artikkelen ble første gang publisert den 30. oktober 2011