Smak kan ikke diskuteres, mens det kan design på industrielt nivå. En bil er nå engang et produkt av industridesign, så da er det vel rom for en diskusjon i full åpenhet. Min påstand er at Citroën DS4 er noe av det peneste som er produsert i senere tid, innen kompaktklassen. Om få dager står den hos alle landets forhandlere av Citroën.
DinSides Knut Moberg har prøvekjørt: Citroën DS4
Nye tanker
Både utvendig og innvendig leverer Citroën en bil som på mange måter er annerledes alle andre konkurrenter i klassen. Sjefsdesigneren, Marc Pinson, mener sågar at den ”åpner nytolkningen av forskjellige biltypers kjennetegn, samt helt nye og overraskende perspektiver for det å kjøre bil”.
Tolk det som du vil, men at de har gjort en del ting som er å anse som nytt er ikke å overdrive. Under bilmessen i Shanghai benyttet Citroën anledningen til å vise frem Citroën DS5, en storbror som vil lanseres neste år.
Prisene
DS3 er også godt mottatt i Norge, og var tenkt som en konkurrent til Mini. Dens mange muligheter for visuell individualisering har gjort den populær. I Norge frir nok DS4 til et mer voksent publikum, og lista er dermed lagt på et mer formelt nivå. Prisene i Norge starter på kr. 259.900 for en 120-hesters manuell DS4 VTi, og spenner helt opp til 426.900 for en 200-hesters DS4 THP med 6-trinns manuell girkasse. Citroën leverer tre forskjellige utstyrsversjoner, kalt Design, Style og Sport.
Bil | Effekt | Gir | Utstyrsnivå | Utslipp | Pris |
Citroën DS4 VTi | 120 hk | man. | Design | 144 g/km | 259.900 |
Citroen DS4 VTi | 144 hk | man. | Style | 144 g/km | 279.900 |
Citroën DS4 THP | 155 hk | 6-trinn EMG | Style | 149 g/km | 339.900 |
Citroën DS4 THP | 200 hk | 6-trinn man | Sport | 149 g/km | 426.900 |
Citroën DS4 HDi | 110 hk | 6-trinn man | Design | 122 g/km | 259.900 |
Citroën DS4 HDi | 110 hk | 6-trinn man | Style | 122 g/km | 279.900 |
Citroën DS4 e-HDi | 110 hk | 6-trinn EMG | Design Airdream | 114 g/km | 269.900 |
Citroën DS4 e-HDi | 110 hk | 6-trinn EMG | Style Airdream | 114 g/km | 289.900 |
Citroën DS4 HDi | 160 hk | 6-trinns man | Style | 134 g/km | 349.900 |
Citroën DS4 HDi | 160 hk | 6-trinns man | Sport | 134 g/km | 365.900 |
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.