Citroën C6: Nytt og originalt i premiumklassen

Vi har ventet på den siden konseptet C6 Lignage ble presentert i Genève så tidlig som i 1999. For første gang på lenge lanseres en troverdig, stor og elegant Citroën.

Citroën C6: Nytt og originalt i premiumklassen

Citroën C6: Nytt og originalt i premiumklassen

  1. Citroën C6: store bilder
Citroën C6: Nytt og originalt i premiumklassen
Konseptet Lignage - 1999
Konseptet Lignage - 1999 Vis mer


Citroën C6 heter det nye flaggskipet fra den franske produsenten. Dette nye forsøket på å hevde seg i det europeiske premium-segmentet, som i dag er totalt dominert av tyske merker, vil bli presentert ved Genève-utstillingen (3. til 13. mars). Her bringer vi de første bildene, samt den meget sparsommelige informasjonen vi har greid å innhente så langt.

Fransk luksus og Citroënsk originalitet.

Citroën har igjen forstått at originalitet er et av merkets grunnverdier, og at de ikke kan lykkes i premiumklassen utelukkende på tyskernes premisser. Historien kalles dermed til hjelp for å takle fremtiden. Ut fra det overfladiske inntrykk vi har fått i denne omgang burde en del forutsetninger for å lykkes være på plass.

Når det gjelder bil, mener vi at det eksisterer et fransk paradoks. Under en overflate som til tider er tilforlatelig, til tider i større eller mindre grad kontroversiell (dette gjelder design, teknologi, kvalitet, komfort), kan man skimte resultatet av en innhegnet og i stadig større grad undertrykt nasjonalstolthet. Kombinert med en varierende grad av mindreverdighetskompleks kan dette gi seg utslag enten i schizofreni-lignende kriser eller i pragmatiske valg av en egen, tredje vei. Det kan bli meget bra; det kan bli bånn i bøtta...

Det ser ut som om C6, i det minste designmessig, er resultatet av et slikt pragmatisk valg. Hvis teknologi og komfort står i stil, kan dette bli et meget bra produkt.

Fornyelse med inspirasjon fra fortiden

C6 er en stor bil - i underkant av fem meter - og kan få en til å tenke på både limousine og kupé, alt etter hvordan man betrakter den. Akselavstanden er lang; hjuloverhenget foran er betydelig lengre enn det bakre, men helheten virker ikke uharmonisk. Citroën har nok hentet inspirasjon fra historien, men de har ikke gått i "retro-design"-fellen. Linjene skal uttrykke eleganse og komfort. En egenhet som dukket opp allerede på konseptet Lignage er den konkave bakruten.

50 år før kom DS
50 år før kom DS Vis mer


Komfort er stikkord også når det gjelder interiøret. Det skal være meget god plass til alle ombord, og alle setene har en mengde reguleringsmuligheter. Citroën bruker uttrykket "den mobile salong". Klimaanlegget har individuelle reguleringsmuligheter både foran og bak. Også siderutene er laminerte og støynivået burde dermed være meget lavt.

Teknisk er dette også en stor bil. Den presenteres her med en 2,7 liters V6 HDI dieselmotor, utstyrt med partikkelfilter, som yter 208 hestekrefter. Bensinmotoren er også en V6. Den har et slagvolum på tre liter og utvikler 215 hester. Motorene er koblet til en 6-trinns automatisk girkasse. Bilen er utstyrt med aktiv fjæring som er forbundet med variabel demping.

C6 er utstyrt med førerstøttefunksjoner man allerede finner på C4 og C5 - vimsevarsler (AFIL - varsler om ufrivillig kryssing av veiens markeringslinjer når blinklyset ikke er i bruk), parkeringsassistanse både foran og bak, svingbare bi-xenon-hovedlykter, hastighetsbegrenser og fartsholder. En bevegelig hekkspoiler er usynlig helt til farten blir relativt høy. Da hever den seg og hjelper på de aerodynamiske egenskapene.

Bilen kommer i følge foreløpige opplysninger i salg på ettersommeren. Det er foreløpig ikke klart når den blir å få her til lands. Mere informasjon blir tilgjengelig ved den offisielle avdukningen den 1. mars.

  • Store bilder finner du her.
  • Nyere artikkel med flere bilder.
  • Alle Genevè-nyhetene.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder