Citroën C5 Break

GENÈVE (DinSide Motor): Fjæringssystemet Hydraktiv 3 gir deg mer enn komfort. Det gir deg også lettere innlastning av varer.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er tungt å løfte høyt, og høye løft er ofte regelen og ikke unntaket når matvarene eller sementsekken skal lastes inn i bilen.

Det har Citroën løst med stasjonsvognsutgaven av C5, C5 Break.

49 centimeter lavere

For ved et enkelt knappetrykk kan du senke C5 Break. På den måten kan du fylle det 563 liter store bagasjerommet uten å måtte løfte gjenstandene du skal laste inn, høyere en 49 centimeter over bakken.

Men også dersom du har mindre ting, har C5 Break løsningen på lur. For vinduet i bakluken kan åpnes uavhengig av selve bakluken, noe som gjør det enkelt å kvitte seg med de minste tingene. Lurt, selv om Citroën neppe kan beskyldes for å være først ute med løsningen.

Mange motoralternativer

Bortsett fra mer lastekapasitet skiller ikke C5 Break seg fra C5. Interiøret er det samme, plassen likeså – og i kjent Citroën-stil er også komforten høyt prioritert.

Under panseret på C5 Break vil du derfor finne de samme motorene som i C5. Det betyr en 2,0-liter med 138 hester, en 2,0-liter med direkte bensininnsprøytning (Hpi) og 143 hester samt en V6 med treliters slagvolum og 210 hestekrefter.
Av dieselmotorer finnes den velkjente 2,0-liters Hdi motoren med 110 hester og en nyutviklet 2,2-liter Hdi motor med partikkelfilter og 136 hester.

Til Norge til sommeren

Foreløpig er det usikkert hvilke motorer C5 Break vil bli tilbudt med her hjemme, men mye tyder på at toliteren med bensin og diesel, samt den store dieselmotoren på 2,2 liter og V6 motoren er klare. Mer usikkert er det om C5 Break kommer med 1,8-literen som blir å finne i C5.

Prisene for C5 Break er heller ikke klare, men at bilen kommer til Norge i løpet av sommeren synes klart.

Her finner du flere nyheter fra årets bilutstilling i Genève