Ny helelektrisk bil fra VW-konsernet

Citigo e iV blir Skodas første elbil

Volkswagens «billigmerke» lanserer utslippsfri bybil - meget lik en gammel kjenning.

SKODA CITIGO E IV: Skodas første helelektriske bil er en kopi av Volkswagen e-Up. Foto: Skoda
SKODA CITIGO E IV: Skodas første helelektriske bil er en kopi av Volkswagen e-Up. Foto: SkodaVis mer

Skoda har lansert sin aller første helelektriske bil på markedet. Den lille og snertne Volkswagen e-Up ... uhm ... vi mener Skoda Citigo e iV er det produsenten kaller en praktisk fireseters bybil.

Elbilen er, som vi allerede avslørte med en forsnakkelse, nesten kliss lik Volkswagens egen e-Up. Citigo e iV har de samme målene (se faktaboks), samt et bagasjerom på 250 liter, noe som skal holde for den ukentlige handleturen. Med baksetene nedfelt skal man få plass til 923 liter med nøye stablet bagasje.

MEGET LIK: Volkswagen har hatt elektriske e-Up på markedet i mange år allerede, men med mye kortere rekkevidde. Foto: Stein Inge Stølen
MEGET LIK: Volkswagen har hatt elektriske e-Up på markedet i mange år allerede, men med mye kortere rekkevidde. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer
Skoda har lagt inn noen egne og nye detaljer i sin Citigo e iV. Blant annet ligner «grillen» litt mer på en brenseldrevet bil. Foto: Skoda
Skoda har lagt inn noen egne og nye detaljer i sin Citigo e iV. Blant annet ligner «grillen» litt mer på en brenseldrevet bil. Foto: Skoda Vis mer

God rekkevidde

Men det er som med absolutt alle elbiler - de blir målt på rekkevidde. Mens den lille retro-elbilen til Honda, som bare kalles e, er lovet å nå mer enn 200 km og den nye og større batteripakken til VW e-Up lover 260 km (leveres neste år), kommer Skodas «kopi» til å nå 265 kilometer uten lading - skal vi tro de offisielle WLTP-tallene.

Den forhjulsdrevne elbilen får en motor som yter 61 kW - tilsvarende om lag 82 hk. Maksimalt dreiemoment er oppgitt til 210 Nm, akkurat som på e-Up - pussig nok ... (eller ikke).

Batterikapasitet:36,8 kWt
Rekkevidde (WLTP):Inntil 265 km
Effekt:61 kW (82 hk)
Dreiemoment:210 Nm
Toppfart:130 km/t
Akselerasjon (0-100 km/t):12,5 sek
Akselerasjon (60-100 km/t):7,6 sek
Drivhjul:Foran
Mål (l/b/h):359,7 cm/164,5 cm/150,4 cm
Akselavstand:240,7 cm
Bagasjerom:250 liter
Bagasjerom (bakseter nede):923 liter
Pris:-

Akselerasjonen fra null til 100 går unna på samme tid som VW-tvillingen, klokket inn til 12,5 sekunder. Forbikjøringer, fra 60 til 100 km/t, tar 7,6 sekunder. Nåla stopper allerede på 130 km/t.

Når det kommer til denne topphastigheten er det imidlertid få som trenger mer fart på bykjøring. Og på store veier vil man fort holde denne farta nede, for å ikke tappe rekkevidden - som går farlig raskt nedover i høye hastigheter.

LANSERT: Skoda Citigo e iV er tsjekkernes aller første helelektriske bil. Foto: Skoda
LANSERT: Skoda Citigo e iV er tsjekkernes aller første helelektriske bil. Foto: Skoda
LANSERT: Skoda Citigo e iV er tsjekkernes aller første helelektriske bil. Foto: Skoda

Lades over natta

Ifølge importøren kan batteriet lades fra null til 80 prosent på én time, om man benytter en 40 kW hurtiglader. Med veggmontert 7,2 kW-ladeboks vil tilsvarende lading gjøres på litt over fire timer. Dermed får man fullt batteri i løpet av natten.

Utseendemessig vil Citigo e iV skille seg fra sin egen fossile forbrennings-utgave, ved at «grillen» blir lakkert i bilens farge og en ny frontstøtfanger. Elbilen får dessuten tåkelys og LED-kjørelys som standard, mens også interiøret blir revidert, melder Møller Bil.

Vi har i skrivende stund ingen pris på den kommende elbilen til Skoda, men regner med at den vil komme godt under 200.000 kroner.

- Den skal bli meget konkurransedyktig priset, og den får en lang rekkevidde for biler i dette segmentet, slår informasjonssjef Morten Moum i Skoda fast overfor Dinside.