Chrysler konsept: Jeep Varsity

Detroit (DinSide Bil): Hvorfor må alle terrengbiler se ut som oppblåste stasjonsvogner? Hvorfor har ingen laget en terrengbil som ser ut som en vanlig personbil? Fordi konseptbilen Jeep Varsity ikke ble vist før i dag.

Du er aldri i tvil om hva Varsity er. Aldri. Den er en vaskeekte terrengbil, og ikke noe annet. Men det som gjør den så spesiell er designet, for bilen ser ut som en helt vanlig personbil. Den er bare så uendelig mye barskere…

Barsk

Fronten er naturlig nok preget av Jeep sin spesielle grill, men de runde – og tett plasserte – tåkelysene gjør også sitt sammen med den store og kraftige støtfangeren, til at Jeep Varsity har en utstråling så barsk at det gir oss gåsehud. Bak er utseendet ivaretatt av en stor Jeep logo, to midtmonterte eksosrør og – igjen – en stor og kraftig støtfanger. Hjulene måler 235/55 R - 19 og har ikke de store problemene med å passe under de brede skjermene.

At bilen er en vaskeekte terrengbil understrekes dessuten av korte overheng foran og bak, sammen med høy bakkeklaring (24,13 centimeter).

Firehjulsdrift og masse muskler

Jeep Varsity har naturligvis firehjulsdrift som kan kobles inn i fart, og du har flere valgmuligheter for hvordan du vil fordele kreftene hjulene imellom. Ved vanlig kjøring velger du bakhjulsdrift, mens du kobler inn firehjulsdriften hår veien blir våt og glatt – eller du trenger litt ekstra godt feste – skal du virkelig ut i skogen sørger permanent firehjulsdrift med lavgir for at du kommer deg frem.

Og motorkraft skal det så visst ikke stå på, for under panseret gjemmer det seg en 3,5-liters V6 motor som yter 200 hestekrefter og 346 Nm. Krefter som sørger for at du definitivt ikke blir tregest i gata. For toppfarten er 210 kilometer i timen og Varsity bruker ikke mer enn 7,1 sekunder på å akselerere deg fra stillestående og opp til 100 kilometer i timen.

I produksjon?

Teknikken i Varsity er i og for seg konvensjonell og grei, det spesielle er designet – og selv om ingen ville snakke om Varsity noensinne ville nå frem til samlebåndet eller ikke kan man jo alltids håpe. Men det er likevel litt mer enn bare håp som driver våre spekulasjoner i retningen av produksjon. Ikke minst det faktum at Varsity ville skape en helt ny nisje dersom den ble satt i produksjon, men også det faktum at Subaru har hatt suksess med Outback – og at flere, blant annet Audi med Allroad, kaster seg inn i markedet for personbiler som kan brukes til litt annet enn å farte nedover E18 med.

Tilbake til nyhetsoversikten fra Detroit