Chrysler: ESX3 på 0,33 l/mil

GENÈVE (DinSide Bil): Chrysler har tatt i bruk de aller fleste virkemidler for å lage en konseptbil som slår teknisk knock-out på de fleste. Eller hva sies om 5 meter luksuslimousine med en egenvekt på 1.020 kilo og hybridmotor?

Av Jan Harry Svendsen og Henning Sund
For hybrid-teknologien fordrer bruk av batterier som magasin for strømmen som utvikles av den diesel- eller strømdrevne motoren, og batteriteknologien var vel knapt utviklet så langt at man kunne lage svært lette biler med slik drivlinje. Men det er nettopp det DaimlerChrysler har gjort i konseptet som kalles ESX3, som blant annet tar i bruk lithium-ion batterier for å oppnå høy lagringskapasitet og lav vekt.

Har vi sett den før...?

Konseptet har i tillegg til lave utslipp og lavt drivstoff-forbruk også et nokså ekstremt design for luksusbil å være, men linjene er for så vidt ikke så uvante tter å ha sett på et større antall Renault-konsepter som tar i bruk omtrent samme linjeføring. Og noe forteller oss at Renault kan komme til å lage en bil som ser slik ut en god stund før DaimlerChrysler kommer på banen med noe lignende.

DaimlerChrysler har til dels utviklet bilen med en form for statlig støtte i et prosjekt som kalles PNGV -- Partnership for a New Generation of Vehicles som har som målsetting å få universiteter, forskningsinstitusjoner, bilprodusenter og myndigheter til å jobbe sammen for å "så raskt som mulig implementere avansert drivstoff-effektiv teknologi", som det heter fra offisielle kilder.

Og i USA er dette allerede synonymt med hybridbiler. El-biler er bakstreversk, er tonen fra USA….

Fra konsept til realitet på 2 år?

Og de begynner å lykkes, Chrysler ESX3 er altså nær 5 meter lang (som en BMW 7-serie eller Audi A8, men veier bare halvparten (1.020 kilo), og bruker ekstremt lave 0,33 liter pr. mil ved kombinert kjøring.

Tom Gale, president i DaimlerChrysler uttaler seg også lett kryptisk, hør bare: "ESX3 er akkurat nå avansert teknologi og design uten planer om produksjon. Men bare se på vår historikk med å bringe konsepter til realitet."

Og det, Tom Gale, har de siste årene betydd rundt 2 år.

ESX3 er en videreutvikling av ESX2 som Chrysler viste for 2 år siden, og ESX3 sitt drivstofforbruk er redusert med hele 44 prosent i forhold til ESX2.

Tilbake til Genève-oversikten