Chrysler 300M:Nesten europeisk

En amerikansk bil som skal utfordre de europeiske storbilene - på det europeiske marked? I utgangspunktet en nokså håpløs oppgave, og selv om Chrysler 300 M er en fantastisk bil har den et stykke igjen mot toppen.

Chrysler 300M:Nesten europeisk

Chrysler er ikke redd for å lage biler som skiller seg fra mengden - det virker som om avstanden mellom design- og produksjonsavdelingen er kortere i Detroit enn enn i Frankfurt. Et annet interessant fenomen er jo nettopp at 300M er den første helt nye bilen som det nye DaimlerChrysler-konsernet lanserer etter partnerskapet som ble inngått tidligere i år.

Og nettopp når det gjelder design og utvikling er de to bilprodusentene som nå er under "samme tak" så totalt forskjellige. Der Mercedes foretrekker "langsom evolusjon" er Chrysler langt mer innovative og kjappere til å ta tak i trender. Kanskje er det nettopp derfor DaimlerChrysler er liv laga?

Gedigen storbil

Chrysler 300M:Nesten europeisk


La det være sagt med en gang - vi har ikke foretatt en komplett test av 300M, til det var testperioden i korteste laget. Dessuten var ikke dekkutrustningen på vår testbil den riktige for føret - for å si det pent. Vi kommer derfor tilbake med en komplett prøvekjøring rett over nyåret.

Men førsteinntrykkene kan si mye - og når man første gang får se en 300M er det nettopp inntrykket av gedigen storbil som melder seg. Chrysler har videreutviklet "cab-forward"-designet fra Stratus, men har strammet opp linjene ganske kraftig. Og det er nødvendig når bilen er så stor som den er.

Ekslusivt skinn

Innvendig er det gedigne inntrykket også på plass. Setene er trukket i vakkert skinn - de er karftige og solide. Dashbordet er nesten fritt for billig plast, og særlig instrumentpanelet er lekkert med hvit bakgrunn og nærmest gotisk skrift på panelene. Lekkert!

Og plass er det i alle fall i massevis - også i baksetet. Baksetet skal dessuten tildeles ære og berømmelse for at det ikke bare er gedigent - det er også svært godt å sitte i.