
Chevrolet ut - GMC inn
Det er ikke hverdagskost at et bilmerke skifter navn. Men den 1. januar 2004 (1. februar i Norge) skjedde det. Fra og med denne datoen forsvant Daewoo-navnet fra Europa. Heretter skulle Daewoo markedsføres og selges som Chevrolet.
Det er nå gått halvannet år siden navnebyttet, som på mange måter ble en forvirrende affære, både for eksisterende Daewoo-eiere og for potensielle Chevrolet-kunder. Forvirringen ble ikke noe mindre av at Norge allerede hadde en Chevrolet-importør - Bergheim Auto Salg - som importerte de "ekte", amerikanske Chevrolet-modellene.
GMC-emblemer

Men nå har General Motors, som eier både Chevrolet og Daewoo, bestemt seg for å begrense forvirringen. Heretter skal kun den koranske Chevrolet-paletten markedsføres i Europa, noe som betyr slutten for de amerikanske modellene, de såkalte US-Chevroletene, som blant venner også går under navnet Chevy.
Dette betyr selvsagt ikke at det blir umulig å få tak i store amerikanske SUVer og pickuper fra General Motors' produktportefølje. Den eneste forskjellen blir at disse bilene heretter vil selges med GMC-emblemer i grillen.
General Motors Truck Company

GMC-historien går tilbake til 1900, da selskapet ble grunnlagt som "Rapid Motor Vehicle Company". Da bilprodusenten ni år senere ble kjøpt av General Motors, ble navnet endret til General Motors Truck Company. Dette navnet ble ikke forkortet til GMT, som ville vært mest logisk, men til GMC Truck. For ti år siden, i 1996, ble Truck-betegnelsen fjernet, slik at selskapet fikk sitt nåværende navn - GMC.
Kun store biler

En titt på GMCs internasjonale sider viser at merkets modellpalett består av store SUVer, pickuper, varebiler og mellomstore lastebiler. Merket kan altså ikke skilte med mer normale familiebiler, slik "Chevy" kan.
Egentlig kan man begynne å lure litt på hvorfor General Motors har beholdt GMC-merket i det hele tatt. En nærmere kikk på de ulike modellene avslører nemlig at de aller fleste er kloninger av eksisterende Chevrolet-modeller. Dette gjelder blant andre SUVen Yukon, pickup'en Sierra og varebilen Savana, som i praksis er de samme modellene som henholdsvis Tahoe, Silverado og Express.
GMC Yukon

Det er forøvrig nettopp disse tre modellene den norske Chevrolet US/GMC-importøren vil satse på. Yukon, som altså erstatter Tahoe, vil kunne leveres både som varebil og lastebil og vil sannsynligvis kunne leveres med tre forseter uansett hvilken avgiftsklasse man velger. I tillegg regner Bergheim Auto Salg med å få godkjent en kombinertbil-utgave av Yukon XL. Kombinertbiler har to seterader og slipper unna med 55 prosent av den norske registreringsavgiften (mens varebiler og lastebiler, som bare har én seterad, kun utløser 20 prosent avgift). Yukon vil forøvrig fra starten kunne leveres med etanol-motor (E85). I tillegg skal en hybrid-løsning være på plass i løpet av 2008.
Denali-utgaver

Også Silverado-erstatteren Sierra vil være tilgjengelig som varebil og lastebil, i likhet med van'en Savana. Andre GMC-modeller er Canyon (pickup) og Envoy (SUV).
Det er også verdt å merke seg at GMC tilbyr luksus-utgaver av tre modeller; Yukon, Sierra og Envoy. Disse har tilleggs-betegnelsen Denali, og kjennetegnes blant annet ved særegen nettinggrill og eksklusivt interiør.
Kilde: Wikipedia.org (OFV)
Relaterte artikler:
Her finner du mer Chevrolet-stoff:
|
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.