Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Chevrolet Suburban (1999)

Har du behov for å stappe tre sirkuselefanter, ti oljefat og to sofaer baki bilen din? Samtidig? Da er svaret en Chevrolet Suburban. Større blir det ikke!

Chevrolet Suburban tilhører gruppen med biler som er så store at de i Norge går under betegnelsen lett lastebil. Med en egenvekt på over tre tonn er ikke dette bilen for sportslig kjøring rundt Rudskogen. Men til gjengjeld får du plass til hva det skulle være, andre firehjulstrekkere fortoner seg som små ekorn fra førersetet i Suburbanen.

LES OGSÅ:

Komfortmessig er dette suverent, du sitter like behagelig som i godstolen hjemme i stua. Men når farten øker og svingene kommer, blir det hele som Scharnhorst på Mjøsa, gedigent og krengende, og uten følelse med underlaget. Bilen ble levert med tre ulike motoralternativer, 5,7 V8 på 255 hk, 7,4 V8 på 290 hk og som i vår bil – 6,5 turbodiesel V8 på 195 hk.

Uansett motor er dette kraftige saker og dieselmotoren føles sterk nok til å dra frihetsgudinnen av sokkelen. På tomgang er dieselkaklingen like støyende som en jumbojet med full gass inne på Nasjonalbiblioteket.

Interiør
Mye hardplast og billige detaljer, men samtidig innbydende og koselig som bare amerikanerne kan det. Suveren oversikt og kjempegode seter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Mange kritiserer amerikanske biler helt uten grunn. Ja visst bruker mange av dem mye drivstoff, men kritiserer du bikkja di for å spise for mye hvis den er frisk og rask, lydig og veldressert? Dieselmotor hjelper på drivstoffutgiftene, og tegner du medlemskap i American Car Club of Norway er du også sikret rimelig forsikring, samt en klubb som virkelig står på for sine medlemmer. Problemer med automatkassa kan bli dyrt, ellers er det stort sett utgiftene til drivstoff som vil bekymre enkelte.

Foto: Autofil Vis mer

Dette er bilen for aktive mennesker som trenger en tøff bil – for å komme til vanskelig tilgjengelige steder med alt utstyr man måtte trenge. Ikke overraskende er dette en veldig populær bil blant dem som driver med kajakk og/eller hundekjøring. Her er det bare å laste inn. Gårdbrukere som ofte må transportere mye på én gang er også tilhengere av Suburbanen. På plussiden nevner vi komfort av beste slag, en motor sterkere enn våpnene til det amerikanske forsvaret og mer plass enn i Nidarosdomen.

Men bilens enorme størrelse er også et minus. U-sving er ikke mulig med mindre du har halve Danmark til rådighet. Styringen er upresis og kjøreegenskapene ellers passer best til gamle sjøulker og kaptein Rødskjegg.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Chevrolet Suburban (1999)

Komfort, sterk motor og haugevis med plass

Svingradius = tre fylker, upresis styring