Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Chevrolet Corvette C3 (1979)

Den har nesten blitt like vanlig som Bobla. Ikke så rart, for her har du en pålitelig V8-veteran til en ålreit pris!

Tredje generasjon Corvette dukket opp allerede i 1968. Utseendet fikk den fra konseptbilen Mako Shark II, som snudde bilverdenen opp ned når den kom med sitt futuristiske design og midtmotor i 1964. Det var så klart aldri snakk om å ha motor bak setene i en Corvette – det var egentlig ikke snakk om å gjøre noe som helst bortsett fra å friske opp utseendet. Så når C3 endelig kom til samlebåndet, var det stort sett en C2 med Mako Shark-inspirert karosseri. Det er for så vidt like greit, for som amerikanerne selv sier: ”If it ain’t broken, don’t fix it”.

LES OGSÅ:

Likevel, variasjoner over temaet er lov. Og det skorter ikke på utvalg i motorer og priser. Du kan faktisk gå deg vill i alternativene, og med alt fra 165 til langt over 400 hk kan det trygt sies at C3 dekker de flestes behov for krefter. Felles for alle er at de har åtte sylindre. De vanligste (og rimeligste) motorene gjennom modellens levetid er L48 og L82, begge på 5,7 liter. Førstnevnte leverer 165–195 hk avhengig av produksjonsår, mens L82 gir 200–250 hk. Vår testbil er en 1979-modell som har L48-motoren med rundt 190 hk. Selv med det relativt lave effektnivået ble bilen som ny klokket til hundre på under sju sekunder.

Foto: Autofil Vis mer

Denne årsmodellen fikk også bøtteseter og FM-radio som standardutstyr. Corvette var allerede et ikon med faste tilhengere da C3 ble lansert. For å sette ting litt i perspektiv: Det ble solgt litt over 60 000 Porsche 928 fra 1978 til 1995. Corvette C3 ble solgt i 53 800 eksemplarer bare i 1979! Hemmeligheten var lav pris. Dette var folkesportsbilen framfor alle, symbolet på en hel generasjon og et internasjonalt symbol på USA. Derfor var det ikke en konkret demografisk gruppe som kjøpte Corvette, ”alle” amerikanere gjorde det.

Totalt ble det produsert utrolige 542 741 Corvette C3 fra 1968 til 1982. Men hvordan er den å kjøre i dag? Vel, en gammel Corvette kommer aldri til å bli spesielt sofistikert på veien. Det rakler og skramler overalt, og svære ballonghjul saboterer det lille som finnes av kommunikasjon med underlaget. Det er som å kjøre på en veibane laget av halvsmeltet smør. Likevel skjer det saker og ting når pedalen treffer gulvet.

Foto: Autofil Vis mer

Automatkassen sjalter raskt og mykt ned, og den 5,7 liters V8’eren drar bilen mot horisonten fortere enn det som føles trygt med tanke på den manglende styrefølelsen. På rettstrekkene er Corvette silkemyk og herlig. Men når veien bukter seg, sliter amerikaneren med å holde seg på rett kjøl. Ikke egnet for aktiv kjøring på småveier, med andre ord.
Likevel, den har sin sjarm i all sin enkelhet. Den framstår som mye råere og uhøvlet enn forventet, og av en eller annen grunn dukker sangen ”Working Class Hero” opp i hodet …

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Innsiden av en Corvette C3 er en oppvisning i funksjonalitet. Alt er nøyaktig der det skal være. Og bra er det, for hverken seterygg eller ratt er justerbart. Enten passer det, eller så passer det ikke. Plassen innvendig er også mye mindre enn forventet. Heldigvis har den avtakbart targatak slik at de lengste får plass selv om kupeen strengt tatt ikke tillater det.

Bøttesetene griper deg fast på svært utypisk amerikansk manér, noe som kombinert med plassmangel gir en overraskende intim kjøreopplevelse. Designmessig går det i mørke farger og lite detaljer som fanger øyet bortsett fra instrumentklokkene. Ikke noe å rope hurra for, men milevis bedre enn plastikk-orgien du finner i nyere amerikanske sportsbiler.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Den har blitt et vanlig syn langs norske veier på sommeren. Tar du en tur til Halden en penværsdag og kaster en stein i en vilkårlig retning, er oddsene store for at du treffer en Corvette eller en annen amerikansk veteran. Kritikerne mener den har blitt rånebil nummer én blant menn i midtlivskrise, men sannheten er at en Corvette-eier kan være alt fra kvinne på tretti til mann på nitti. Det er en av de viktigste veteranbilene i Norge, med tilhørende stort miljø med enorm kunnskapsbase. Med andre ord: Som Corvette-eier møter du raskt likesinnede i tillegg til å få mye positiv oppmerksomhet.

Foto: Autofil Vis mer

I USA var utsalgsprisen litt over 12 000 dollar i 1979. Legger du inn litt inflasjon i regnestykket, kan en tenke seg at det tilsvarer å få en flunkende ny Corvette i dag for under 300 000 kroner. Corvette har vært – og er fortsatt – folkesportsbilen framfor alle. Det er kun når norsk avgiftspolitikk kommer inn i bildet at bilen mister sin glans. Heldigvis er veteranbiler unntaket, så en god Corvette C3 med L48 eller L82-motor kan bli din for 100 000 – 200 000 kroner, avhengig av årsmodell. Passer du pent på den, er det ikke umulig å få igjen pengene og vel så det ved videre salg.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Chevrolet Corvette C3 (1979)

En av verdens mest ettertraktede veteransportsbiler

Oppskrytte kjøreegenskaper, det går omtrent tjue i hver bygd