Lett synlige endringer - markante luftinntak, synlig aluramme, slankere svingarm, blank eksospotte og diger CBR-logo på kåpen. <A HREF="http://www.dinside.no/dh_bilde/4159.jpg">Klikk her for større bilde</A>
Lett synlige endringer - markante luftinntak, synlig aluramme, slankere svingarm, blank eksospotte og diger CBR-logo på kåpen. Klikk her for større bildeVis mer

CBR600F: Ulv i fåreklær

Det skal et kjennerblikk for å skille nye Honda CBR600F fra forrige versjon. I motsetning til Yamahas råfrekke R6, har Honda beholdt 600Fens etterhvert trauste ytre. Men under kåpene lurer splitter ny ramme og motor - vitale mål er 170 kg/110 hk.

- Det får da være grenser for hvor slank en 600 rekkefirer kan bli, tenkte jeg forundret. For da jeg kløv ombord på sykkelen visste jeg at nye og 16 kilo lettere CBR600 var slanket på alle komponenter unntatt bakhjulets bredde, men at den ellers så ut som samme gamle. Det tok noen sekunder før jeg skjønte feilen - jeg hadde satt meg på 125-kubikkeren NSR...

Lettere og sterkere

Honda har valgt å behold kjente linjer. Mest markante endring er de kraftige ram-air inntakene, som nærmest er et par attpåklatter i kåpekanten bak blinklysene. I tillegg er den nye aluminiumsrammen godt synlig, og årets lakkering er forsynt med en diger CBR-logo (ser mer ut som japanske skrifttegn).

Det er altså ikke i form av sexy design Honda akter å utkonkurrere nye Yamaha R6, men på gjenkjennelseseffekten etter mer enn ti år på bestselgerlistene. Under plastdekslene finner vi derimot ny motor, tre kilo lettere og fem hester sterkere enn forgjengeren. Men det er fortsatt en fireventilert rekkefirer, og den har fortsatt forgassere.

Mange bekker små

CBRen er kjent for en så brukervennlig og nøytral kjørestilling at absolutt alle kan sette seg på og kjøre fort fra første runde. Klikk her for større bilde
CBRen er kjent for en så brukervennlig og nøytral kjørestilling at absolutt alle kan sette seg på og kjøre fort fra første runde. Klikk her for større bilde Vis mer


For å gjøre motoren mer turtallsvillig har stemplene fått kortere slag og større boring. I tillegg er det gjort en uendelig rekke mindre forbedringer for vekt-, friksjons- og temperaturreduksjon. Den nye aluminiumsrammen er langt kraftigere enn stålrammen den erstatter, likevel syv kilo lettere.

Akselavstanden er kortet inn 10 mm til 1.395 mm, og svingarmen er nå opphengt direkte i motorblokken. Også gaffelen er ny, opp to mm i dimensjon til 43 mm innerbein. Bremsene har fått samme firestemplede kalipperne som siste versjon av 900 Fireblade, mens bakdekket har vokst til 180-profil på 5,5 toms felg, nå med tre eiker.

Startsperre

Instrumentene er funksjonelle og ryddige, med turteller i midten, dessuten tempmåler og digital tripteller, men fortsatt ingen klokke. Sykkelen har dessuten fått tyverisikring i form av startsperre, og kan kun startes med en av de to originalnøklene.

Honda CBR600F er en av det siste tiårets mest populære motorsykler, og har igjen fått egenskaper til å hevde seg helt i tet, med brukervennlighet som varemerke. På papiret mangler den 10 hester i forhold til Yamaha R6, men uansett trenger man proffe førere på lukket bane for å sortere ut de hårfine forskjellene mellom de fire kvasseste japanerene i 600-klassen.

Tekniske dataHonda CBR600F
Motor:4-syl. rekke, væskekjølt, fireventilert, DOCH, 599 ccm
Boring x slag:67 x 42,5 mm
Kompresjon:12:1
Forgassere:4 stk. 36,5 mm CV flatslide
Effekt oppgitt:110 hk /12.5200 omdr.
Moment oppgitt:65 Nm/10.500 omdr.
Kraftoverføring:våtklutsj, 6 gir og kjede
Gaffelvinkel:ikke oppgitt
Forsprang:ikke oppgitt
Akselavstand:1.395 mm
Sittehøyde:810 mm
Demping foran:43 mm teleskopgaffel, fullt justerbar (forspenning, kompresjon, retur)
Demping bak:Enkeltdemper, fullt justerbar (forspenning, kompresjon, retur)
Dekk foran:120/70-17
Dekk bak:180/55-17
Bremser foran:To 296 mm skiver med firestemplete kalippere
Bremser bak:En 220 mm skive med enstemplet kalipper
Tørrvekt:170 kg
Bensintank:18 liter
Pris:Ikke fastsatt