CBR 600 F for racing-frelste

Honda skjøt gullfuglen da de lanserte CBR 600 F i 1987 - sykkelen ble nemlig raskt en av verdens mest populære motorsykler.

CBR 600 F for racing-frelste
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det eneste problemet var at konkurrentene satset på et mer sportslig design, og at Honda derfor mistet en del av de mest "sportslige" kundene til konkurrentene. Hondas løsning på dette problemet var å lansere to helt nye 2001-modeller, CBR 600 F og CBR 600 F Sport.

Begge har fått et helt nytt og langt mer aggressivt design, men sistnevnte mangler midtstøtte og har har i tillegg delt sal. Dermed har Honda et tilbud både til dem som ønsker en sportslig allround-sykkel og til dem som er villige til å ofre litt komfort til fordel for mer sportslige egenskaper og design.

Inspirert av NSR500

Mens 2001-modellen av CBR 600 F er tilgjengelig i fire farver - rød, svart, gul og sølv, er Sport-utgaven i utgangspunktet kun tilgjengelig i rød. Men for å tilfredsstille de aller mest racing-frelste kundene, lanserer nå Honda en spesialutgave. Denne spesialutgaven er gul og blå, i likhet med Honda NSR500-raceren som kjøres av racing-esset Valentino Rossi. Og for at ingen skal være i tvil, er lakken "pyntet" med både startnummer og sponsor-emblemer. Resultatet er en svært frisk sykkel, som ser ut som om den hører mer hjemme på en racingbane enn på offentlige veier.

Ung racing-stjerne

CBR 600 F for racing-frelste

Bakgrunnen for at Honda har valgt å lage en slik spesialutgave, er selvsagt ønsket om å slå mynt på stjernestatusen til Valentino Rossi. Den 21 år gamle italieneren ble mester i 125-klassen allerede i 1997 og tok året etter sammenlagt-seieren også i 250-klassen. I fjor tok han steget opp i 500-klassen, hvor han også har gjort det svært godt. Rossi er kjent for å "ta av" under seiersfestene, og har blitt en så stor stjerne i Italia at han til slutt så seg nødt til å flykte til London.

Prisen på den gule Sport-utgaven er ennå ikke fastsatt, men det er klart at sykkelen vil bli tilgjengelig i Storbritannia i juni. Om sykkelen kommer til Norge er imidlertid usikkert. Den norske Honda-importøren, Kellox A/S, har i hvert fall ingen konkrete planer om å forsøke å sikre seg noen eksemplarer.