Cadillac Evoq:Nært forestående?

Giganten GM med merkene Cadillac, Oldsmobile, Chevrolet, Pontiac og Saturn på programmet er muligens en gigant på føtter av leire. Men dersom Evoq får en like rask start som våre GM-kilder spår, er dette nye signaler. Og Evoq skulle kunne sparke godt fra seg på egenhånd.

Mercedes har knapt gjort det bedre selv. Evoq er nemlig forbløffende lik en SLK, selv om designet bærer linjer som sladrer om amerikanske muskler mot tyskernes teknikk.

Et nedfellbart ståltak er i alle fall det minste felles multiplum mellom de to, men bare ta en titt på bildene, og det er vel neppe noen tvil om at det ligger tysk inspirasjon til grunn her. Og musklene? De skal hentes fra en motor som er sterkere enn man noensinne har funnet i en Chevrolet Corvette.

Hvilket innebærer et par ting: For det første hentes kreftene fra en V8’er med kompressor. Slagvolumet skal være 4,2 liter, og for å være sterkere enn en Corvette noensinne har vært, må den utvikle mer enn 400 hk. Og da må den være farlig kjapp, og kreve en kyndig sjåførhånd.

Først med det meste

Dette er også bilen som skal være en av de første som utstyres med GM’s NightVision (omtalt tidligere på DinSide), den skal ha digital radio, internettsamband via mobiltelefon, og betjeningsfunksjoer som i første rekke reagerer på stemmekomandoer. Parkering skal forenkles ved hjelp av ryggekamera, som erstatter sladrespeilene.

GM begynte søndagens pressekonferanse med å fortelle at de ved hjelp av nye rutiner har greid å redusere produktutviklingsperioden fra 48 til 24 måneder, og at de skal ned til 18. Hva er da mer naturlig enn å starte med Evoq?