<b>SUPERLAVT:</b> Med bare 0,2 liter på mila har Citroën C4 Airflow 2L vist at det er mulig.   Foto: Citroën
SUPERLAVT: Med bare 0,2 liter på mila har Citroën C4 Airflow 2L vist at det er mulig. Foto: CitroënVis mer

C4 Cactus Airflow går på luft

Trykkluft gir bensinmotoren bedre arbeidsvilkår.

Vi har i lengre tid hørt snakk om Hybrid-Air fra Citroën og Peugeot. Nå ser det ut til at de gjør alvor av truslene om å lage biler som i stor grad skal drives av luft.

For Citroën melder nå at de skal vise C4 Cactus Airflow 2L på bilmessen i Paris i oktober.

LES OGSÅ:

Intensjonen

Som vi skrev tidligere i uken skal Renault vise konseptbilen Eolab på samme sted. Den er en del av et program som har som oppgave å senke forbruket på nye biler til 0,2 liter per mil eller lavere innen 2020.

Dette er et prosjekt som er igangsatt av PFA (Plateforme de la Filière Automobile), en organisasjon for franske bilprodusenter og deres underleverandører.

Prosjektets hovedmål er å lete i alle kriker og kroker etter tiltak og teknologier som kan redusere utslippet til to liter/100 km, eller 0,2 l/mil som vi heller sier i Norge.

Med bakgrunn i dette prosjektet skal både PSA-gruppen (Peugeot og Citroën) og Renault i Paris vise konseptbiler som har sitt opphav i prosjektet, og det er nettopp dette prosjektet C4 Cactus Airflow er en del av.

LES MER OM HYBRID-AIR

Virkemidlene

Det er med andre ord ikke bare motorisering og drivverk som legges til grunn for at en bil skal komme så lavt i utslipp. Det er hele rekken av komponenter som bit for bit granskes og hver eneste lille stein skal snus.

Dette minner litt om det vi har sett Mazda kaller Skyactive, bare i en mer ekstrem variant.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er i hovedsak fire fokusområder Citroën har jobbet med i C4 Cactus Airflow:

  • Lavere luftmotstand
  • Mindre rullemotstand
  • Vektreduksjon
  • Hybrid Air-teknologien

Citroën forteller selv at de på konseptbilen har redusert luftmotstanden med 20 prosent. Vekten skal være redusert med hundre kilo, mens Hybrid Air-teknologien alene skal redusere forbruket med 30 prosent.

Testet: Dette er Citroën Cactus

Se flere bilder:

SUPERLAVT: Med bare 0,2 liter på mila har Citroën C4 Airflow 2L vist at det er mulig. Foto: Citroën

Høye og smale dekk

Når det gjelder dekkene, har de valgt å gå for en løsning de kaller Tall & Narrow, eller høye og smale på norsk. Dette er i grunnen interessant, for den franske dekkprodusenten Michelin viste for to år siden frem løsninger hvor de mente at brede hjul med liten rulleomkrets kom til å bli det gjeldende for fremtidige lavutslippsbiler.

Da vi litt senere la dette frem for designeren av BMW i3, som ruller rundt på smale og høye hjul, runget latteren.

- Det får de aldri bilbransjen med på, var hans klare kommentar.

Citroëns valg av hjul viser at han antagelig hadde rett, og vi mistenker at Citroën kjører på samme dimensjon som i3. Begge ruller på 19-toms dekk, det samme som i3, og i denne smale versjonen er det rett og slett ikke mye annet å velge i enn det BMW leverer på i3.

Bil med flaps

For å redusere luftmotstand har Citroën montert justerbare karosseridetaljer som kan settes opp manuelt eller automatisk for å gjøre en optimal jobb. Dette er elektronisk styrte spjeld som åpnes og lukkes etter hvor mye kjøling motoren trenger.

Det er også montert bevegelige deflektorer som kontrollerer luftstrømmen rundt hjørnene på bilen.

I tillegg har felgene bevegelige flaps som rett og slett styres av sentrifugalkraften.

Lav vekt

En C4 Cactus veier 200 kilo mindre enn en standard C4. Denne C4 Cactus Airflow 2L veier hundre kilo mindre enn C4 Cactus igjen.

Den lavere vekten skyldes bruk av mye aluminium, komposittmaterialer i gulvet, og at stål med ekstra styrke er brukt der det er nødvendig. Den ekstra styrken betyr samtidig at de trenger mindre av det, noe som igjen avler lavere vekt.

Vekt er tross alt forbrukets verste fiende. Også i hjuloppheng og øvrig understellet er det benyttet komposittmaterialer.

Når man går så grundig til verks som her, teller enhver detalj. Derfor er tykkelse på rør, oppheng til rørene og andre mindre detaljer også laget for å spare vekt.

I tillegg har Citroën montert et gjennomsiktig tak av polykarbonat, som på sin side veier langt mindre enn glass.

Drivlinjen

En C4 Cactus Airflow benytter den samme 82-hesters bensinmotoren som sitter i den ordinære C4 Cactus. I tillegg er det satt inn to trykkluftstanker i bakenden av bilen.

Kombinasjonen av disse to energikildene fordeles så gjennom et planetgir, i grove trekk på samme måte som i en Toyota Prius.

Sluttresultatet er et forbruk på bare 0,2 liter per mil, og tilfredsstiller dermed allerede kravene for visjonen som er ledet av PFA, om to liter per hundre kilometer innen 2020. Den som venter får se, men det er fortsatt i overkant av fem år til 2020.

Mye kan skje i mellomtiden.

TEKNISKE DATA: 

Egenvekt : 865 kg

Lengde : 4156 mm

Bredde : 1729 mm

Høyde: 1487 mm

Dekk: Michelin 155/70/R19