Du kan skifte kun gummibladet på viskeren, eller du kan skifte hele viskerbladet.
Du kan skifte kun gummibladet på viskeren, eller du kan skifte hele viskerbladet.Vis mer

Bytt vindusvisker i tide

Vindusviskerne pendler infernalsk over frontruta, og blikket ditt er panisk. Er det en elg på veien, eller var det bare en fugl som flakset forbi? Din og andres sikkerhet på veien er avhengig friske vindusviskere.

Hver dag får gummien tøff behandling av vær og vind. Sol og ozon gjør at gummien eldes selv om viskerne ikke brukes. Kaldt vær gjør gummien hard, noe som øker sjansene for at den vil sprekke. Støv, vaskekjemikalier, bensin, løsemidler og insektrester tærer også uheldig på gummien. Hvis den ikke skiftes når den er moden for det, og gummien er blitt tilstrekkelig slitt, kan metalldelene på viskerbladene lage riper i vindusruta.

Trafikkfare

Det kan lønne seg å skifte gummi på viskerne en til to ganger i året, avhengig av i hvilken form de er. En ting er at det er svært ubehagelig å kjøre rundt med vindusviskere som ikke fungerer. Men en annen ting er at det er direkte trafikkfarlig. Nitti prosent av alle avgjørelsene du tar som sjåfør, gjør du på bakgrunn av den informasjonen du får ved uhindret utsyn. Gode, friske vindusviskere er altså svært viktig.

Sjekk hele systemet

Hvis du synes at viskerne dine ikke fungerer helt som de burde, er det ikke sikkert at det hjelper å skifte vindusviskerbladet. Årsaken til dårlig sikt i regnvær kan også være slapp fjæring i visker-armen. Da hjelper det naturligvis ikke å skifte viskerblad. Da må den gamle, slitne armen erstattes med en ny. Dårlig sikt og skitne vinduer kan også skyldes tette eller feil innstilte vindusvisker-dyser. Husk også å sjekke vindusviskerne bak, da disse er like utsatt for vær og vind som de foran. Hvis du bruker å vaske bilen din i automatiske vaskemaskiner, bør du være ekstra oppmerksom på viskerne bak, da slik vask kan være skadelig på de bakre viskerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kun bladet eller alt

Det er to måter å skifte viskere på. Du kan enten skifte bare gummibladet, eller du kan skifte hele vindusviskerbladet. Å skifte kun gummien er den billigste, og et godt valg for en nyere bil. På en gammel bil med rustne eller ødelagte viskere, vil det lønne seg å skifte hele viskerbladet.

Tips for økt klarsyn

* Jobb med en visker om gangen, og ta aldri av begge samtidig. Bruk den gamle viskeren til å sammenligne med, slik at du får satt på den nye riktig.

* Vær forsiktig så du ikke kommer i fare for å miste noen av de små delene når du skifter gummien. Slike små deler kan det være vanskelig å få kjøpt.

* Du må aldri sette vindusviskerne i bevegelse mot en tørr eller skitten rute. Viskerne kan dra skitten utover ruta og lage riper.

* Husk å legge et rent laken eller lignende over ruta mens du skifter viskere. Lakenet skal beskytte frontruta mot metallarmer i tilfelle de brått og uventet skulle sprette tilbake mot ruta.

* Det er viktig at det nye bladet er av riktig størrelse, både på lengde og bredde. Hvis du kun skal erstatte gummibladet, vil et som er for langt skape problemer, mens et som er for kort ikke vil passe inn på bladholderen. Bensinstasjonene har tabeller som viser hvilke blader som passer til hvilke biler.