Luftfileret er plassert lett tilgjengelig. Løsne på noen klammer og skruer, og det nye filteret kan settes inn.
Luftfileret er plassert lett tilgjengelig. Løsne på noen klammer og skruer, og det nye filteret kan settes inn.Vis mer

Bytt luftfilter:Filter mot fluelik

Etter lang tids nærkontakt med fluelik og skitt, mister luftfilteret sin evne til å rense lufta som går inn i motoren. Fluelikene står da fritt til å ta en stein på ryggen og spasere inn i motoren. Dette kan føre til slitasje. Filteret bør derfor skiftes minst en gang i året.

Ingen ting varer evig, heller ikke luftfilteret. Hvor lenge det kan holde stand mot støv avhenger av kjøreforhold og kjørelengde. Du gjør klokt i å sjekke filterets tilstand i hvert fall en gang i året. Kanskje er det på tide å skifte det.

Skift før det tettes til

Lufta blir sugd inn i motoren, hvor den blandes med drivstoff. Hvis skitt og støv hadde fått passere inn sammen med lufta, ville det oppstått slitasje. Luftfilteret plukker opp partiklene før de kommer så langt. Men det kan ikke filtrere til evig tid. Partiklene blir sittende i filteret, og det kan fort bli tett. Hvis filteret får sitte så lenge at det begynner å tettes til, vil det minske luftstrømmen. Drivstofforbruket vil da øke, og bilens yteevne blir lavere.

Minst en gang i året

Det er vanskelig å si presist hvor ofte luftfilteret bør skiftes. Det avhenger av kjøreforholdene. Hvis du kjører mest på motorveier, behøver du ikke å skifte like ofte som hvis du kjører mye på grusveier. For å få en idé om når utskiftning er nødvendig, er det lurt å undersøke dette i hvert fall en gang i året. Ved å ta av filteret og holde det opp mot lyset, vil du kunne se hvor skittent det er.

Sår og skitt krever skift

Hvis det er gjengrodd med skitt, er det på tide å skifte det. Noen filter kan imidlertid se skitne ut selv om de egentlig er i god stand og ikke behøves å skiftes. Det blir opp til deg å avgjøre hvorvidt du vil skifte det. Vær også oppmerksom på eventuelle sprekker og sår i filteret. Disse kan slippe uønskede partikler inn i motoren. Slike skader på filteret krever også skift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette trenger du:

1. Nytt filter
2. Fuktig klut

Luftfilteret renser lufta før den blir sendt inn i motoren. Det må skiftes ut med jevne mellomrom for å kunne yte maksimalt.
Luftfilteret renser lufta før den blir sendt inn i motoren. Det må skiftes ut med jevne mellomrom for å kunne yte maksimalt. Vis mer

Tips i vinden

*Det er ingen vits i å forsøke å blåse bort skitten, fordi filter-fibrene likevel vil være så godt mettet på skitt at det ikke vil nytte å blåse liv i det igjen. Det går heller ikke å vaske det i såpe og vann.

*Noen filter kan imidlertid snues litt på, og så brukes litt lengere. Hvis det er et skittent område akkurat ved luftinntaket, kan du banke løs skitt, før du snur det 180 grader og plasserer det med en frisk overflate mot luftinntaket.

*Se nøye etter om det er sprekker i filteret. Dette gjør du ved å holde det opp mot lyset. På et sylinderformet filter kan du holde opp lyskilden midt i åpningen. Hvis lys siver igjennom sprekker, må filteret byttes ut selv om det ikke er skittent. Sprekker i filteret kan la større partikler passere inn i motoren.

*I nærheten av filter-boksen sitter luft-sensoren, som måler og regulerer luftmengden inn til motoren. Denne kan være skitten, men du må aldri finne på å forsøke å rense den. Den er svært sensitiv, og du vil kunne stå i fare for å gjøre uopprettelig skade på den. Nøy deg med å fjerne det du greier ved å blåse på den.

*Før du setter inn nytt filter, bør du også sjekke slangen som forbinder luftfilter-kammeret til motoren. Hvis du finner sprekker i den, må de repareres. Det kan komme luft inn gjennom sprekkene som vil ødelegge samspillet mellom drivstoff og luft, siden denne lufta sniker seg inn uten at luft-sensoren merker det. Slangen kan skiftes, eller den kan teipes.

*Det er viktig at du vasker rommet som filteret sitter i før du setter inn et nytt, slik at ikke den gamle skitten dras inn i det nye filteret. Bruk en fuktig klut med litt såpe.

*Kontroller nøye at du har riktig størrelse på filteret. En gummilist på filteret skal forsegle filter-kammerets to deler, slik at det blir fullstendig lufttett. Gummilisten skal vises som en jevn linje rundt hele kammeret.

*Sjekk at alle klammer rundt kammeret er lukket og at alle skruer er festet. Sjekk også at slangen er festet godt til motorrom og filterkammer, slik at luft ikke siver inn.