NYE AVGIFTER: Fra neste år kan det bli avgifter på de kommunale ladepunktene for elbiler i Oslo. Foto: NTB Scanpix
NYE AVGIFTER: Fra neste år kan det bli avgifter på de kommunale ladepunktene for elbiler i Oslo. Foto: NTB ScanpixVis mer

Nye avgifter for elbilister i Oslo:

Byrådet vil innføre avgift på kommunale ladepunkter

Fornuftig, mener Norsk elbilforening.

Byrådet i Oslo vil at det fra neste år skal koste penger å lade elbilen på kommunale ladeplasser.

I tillegg vil de gi bøter til elbiler som står på plassene uten å lade.

Vil innføre avgift

Oslo har i dag 1450 kommunale ladestasjoner for vanlige elbiler. I tillegg kommer ladepunkter for varebiler.

Per i dag er det gratis for EL-biler og ladbare hybrider å både parkere og lade på kommunale ladeplasser, dersom de er merket «for ladbar motorvogn» og «for EL-motorvogn». Man må bruke en urskive og kan stå så lenge makstida på skiltet tilsier.

Men det vil byrådet ha en slutt på.

– Elbilsalget tar helt av. Hittil i år er hele 38 prosent av nye biler solgt i Oslo elbiler. I bomringen har andelen elbiler økt fra 10 prosent på samme tid i fjor til 17 prosent i år. En betalingsordning vil føre til bedre sirkulasjon og gjøre at flere får tilgang på ladeplasser, sier samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til Aftenposten.

I forslag til kommunebudsjett for Oslo i 2019, som blir lagt fram onsdag, foreslår byrådet at el- og hybridbiler skal betale for å lade på kommunale ladeplasser.

– Fornuftig

Innføring av avgiften vil i så fall komme omtrent samtidig med at elbiler skal begynne å betale for kjøring i bomringen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilforeningen støtter forslaget. De ser at trykket på de kommunale ladeplassene er stort.

– Det viktigste for våre medlemmer er at det er tilgjengelige ladeplasser når det er behov for det. En betalingsordning vil sikre god sirkulasjon. Gratis lading som incentiv for å få flere til å velge elbil mister helt effekten når det ikke er ledige ladeplasser å oppdrive, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

Betaling i andre byer

Både i Bergen og i Trondheim eksisterer det allerede betaling for elbiler på kommunale ladeplasser.

Karen Mjøen Berg er prosjektleder for etableringen av ladepunkter i Trondheim kommune.

– I Trondheim har vi per i dag rundt 70 kommunale ladepunkter i Trondheim. I tillegg er 14 ladepunkter til under utbygging, forteller hun til Dinside.

I byen er det gratis å lade, men du må betale for parkeringen.

– Det varierer litt hva det koster å parkere, men du må betale for å stå på plassen. Selve ladingen er gratis.

Foreløpig har de ikke registrert noen kø eller venting på ladepunktene.

Lite ladekø

Også i Bergen koster det penger å stå på kommunale ladepunkter, men her har de valgt motsatt løsning:

På byens 20 kommunale ladeplasser er det gratis å parkere, men du må betale for selve ladingen.

På dagtid mellom 08 og 20 koster det 10 kroner i startsum, og deretter 1 krone per minutt hver påbegynte 10 minutter. Og de har en makstid på 3 timer. På kveld og natt fra klokka 20 til klokka 08 er det samme pris, men de har satt en maksgrense på pris på 30 kroner.

– Vi opplever i liten grad kø på våre ladepunkter.

Det forteller Trond Søreide, arbeidsleder for parkeringsavdelingen i Bymiljøetaten, Bergen kommune til Dinside.

– Folk flytter seg stort sett etter endt ladetid, og det er som oftest flere ledige ladepunkter i byen.

Ukjent prismodell

Dersom det blir innført en ladeavgift i Oslo neste år, blir det samtidig ulovlig å okkupere et ladepunkt etter at den tilmålte tiden har gått ut.

Ifølge Aftenposten vil man da risikere en bot, som også er ordningen i Bergen og Trondheim.

Når det kommer til pris, har byrådet i Oslo enda ikke landet på en prismodell for elbilparkeringen, men de legger foreløpig opp til at det skal koste litt mer enn strømmen bilen bruker.