NYE AVGIFTER: Fra neste år kan det bli avgifter på de kommunale ladepunktene for elbiler i Oslo. Foto: NTB Scanpix
NYE AVGIFTER: Fra neste år kan det bli avgifter på de kommunale ladepunktene for elbiler i Oslo. Foto: NTB ScanpixVis mer

Nye avgifter for elbilister i Oslo:

Byrådet vil innføre avgift på kommunale ladepunkter

Fornuftig, mener Norsk elbilforening.

Byrådet i Oslo vil at det fra neste år skal koste penger å lade elbilen på kommunale ladeplasser.

I tillegg vil de gi bøter til elbiler som står på plassene uten å lade.

Vil innføre avgift

Oslo har i dag 1450 kommunale ladestasjoner for vanlige elbiler. I tillegg kommer ladepunkter for varebiler.

Per i dag er det gratis for EL-biler og ladbare hybrider å både parkere og lade på kommunale ladeplasser, dersom de er merket «for ladbar motorvogn» og «for EL-motorvogn». Man må bruke en urskive og kan stå så lenge makstida på skiltet tilsier.

Men det vil byrådet ha en slutt på.

– Elbilsalget tar helt av. Hittil i år er hele 38 prosent av nye biler solgt i Oslo elbiler. I bomringen har andelen elbiler økt fra 10 prosent på samme tid i fjor til 17 prosent i år. En betalingsordning vil føre til bedre sirkulasjon og gjøre at flere får tilgang på ladeplasser, sier samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til Aftenposten.

I forslag til kommunebudsjett for Oslo i 2019, som blir lagt fram onsdag, foreslår byrådet at el- og hybridbiler skal betale for å lade på kommunale ladeplasser.

– Fornuftig

Innføring av avgiften vil i så fall komme omtrent samtidig med at elbiler skal begynne å betale for kjøring i bomringen

Elbilforeningen støtter forslaget. De ser at trykket på de kommunale ladeplassene er stort.

– Det viktigste for våre medlemmer er at det er tilgjengelige ladeplasser når det er behov for det. En betalingsordning vil sikre god sirkulasjon. Gratis lading som incentiv for å få flere til å velge elbil mister helt effekten når det ikke er ledige ladeplasser å oppdrive, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

Betaling i andre byer

Både i Bergen og i Trondheim eksisterer det allerede betaling for elbiler på kommunale ladeplasser.

Karen Mjøen Berg er prosjektleder for etableringen av ladepunkter i Trondheim kommune.

– I Trondheim har vi per i dag rundt 70 kommunale ladepunkter i Trondheim. I tillegg er 14 ladepunkter til under utbygging, forteller hun til Dinside.

I byen er det gratis å lade, men du må betale for parkeringen.

– Det varierer litt hva det koster å parkere, men du må betale for å stå på plassen. Selve ladingen er gratis.

Foreløpig har de ikke registrert noen kø eller venting på ladepunktene.

Lite ladekø

Også i Bergen koster det penger å stå på kommunale ladepunkter, men her har de valgt motsatt løsning:

På byens 20 kommunale ladeplasser er det gratis å parkere, men du må betale for selve ladingen.

På dagtid mellom 08 og 20 koster det 10 kroner i startsum, og deretter 1 krone per minutt hver påbegynte 10 minutter. Og de har en makstid på 3 timer. På kveld og natt fra klokka 20 til klokka 08 er det samme pris, men de har satt en maksgrense på pris på 30 kroner.

– Vi opplever i liten grad kø på våre ladepunkter.

Det forteller Trond Søreide, arbeidsleder for parkeringsavdelingen i Bymiljøetaten, Bergen kommune til Dinside.

– Folk flytter seg stort sett etter endt ladetid, og det er som oftest flere ledige ladepunkter i byen.

Ukjent prismodell

Dersom det blir innført en ladeavgift i Oslo neste år, blir det samtidig ulovlig å okkupere et ladepunkt etter at den tilmålte tiden har gått ut.

Ifølge Aftenposten vil man da risikere en bot, som også er ordningen i Bergen og Trondheim.

Når det kommer til pris, har byrådet i Oslo enda ikke landet på en prismodell for elbilparkeringen, men de legger foreløpig opp til at det skal koste litt mer enn strømmen bilen bruker.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.