<strong>GØY:</strong> Det er inspirerende å se folk bygge de utroligste campere på Youtube. Bare sjekk hva som er lov i Norge før du starter. Foto: Henrik Sæther Sørheim
GØY: Det er inspirerende å se folk bygge de utroligste campere på Youtube. Bare sjekk hva som er lov i Norge før du starter. Foto: Henrik Sæther Sørheim Vis mer

Bygge campingbil selv?

Bygge campingbil?

Kan utløse avgifter og godkjenningsproblemer.

Publisert

Det er mange som fikk sansen for Norgesferie i år og planlegger kanskje det samme neste år også.

Like mange opplevde at det var vanskelig å finne hoteller de dagene sola skinte på fjelltoppen du ville klatre opp.

<strong>SELVGJORT:</strong> Henrik Sæther Sørheim har innredet en varebil på en måte som gjør den enkel å bo i på tur. Foto: Odd Roar Lange
SELVGJORT: Henrik Sæther Sørheim har innredet en varebil på en måte som gjør den enkel å bo i på tur. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Og samtidig ble kanskje bobildrømmen drept når man så prislappen, og ikke minst størrelsen på bilen i forhold til de trange koselige vestlandsveiene.

Men eventyrlig sommer i Norge kan gjøres langt billigere. Du kan jo bygge en campingbil selv.

Det kan gjøres enkelt og billig, eller dyrt og komplisert.

Billig

Kjøp en varebil og behold skilleveggen mellom førerhuset og varerommet. IKKE installer kokemuligheter eller 220 volts elektrisk anlegg.

Da styrer du unna godkjenninger og avgifter.

Isolasjon

Det som kan være nyttig å isolere bilen. Det blir utrolig kaldt om natta i en blikkboks, og desto varmere i solsteiken. Regnvær blir ekstra bråkete også.

En naken varebil er enkel å isolere med selvklebende isoleringsmatter som man får kjøpt i flere varehus. Er du nevenyttig, skjærer du til tynne bøybare finerplater el. Lignende med en vippesag og limer de opp med Sikaflex eller skrur de opp. Mange bruker panel også.

<strong>TODELT:</strong> Det er vanlig å heve senga i varerommet for å kunne lage stort bagasjerom under. Er man smart, kan man få en svært ryddig bobil. Foto: Henrik Sæther Sørheim
TODELT: Det er vanlig å heve senga i varerommet for å kunne lage stort bagasjerom under. Er man smart, kan man få en svært ryddig bobil. Foto: Henrik Sæther Sørheim Vis mer

PS: Tenk på hva du ønsker av kupelamper og leselys i bilen før du limer opp platene. Ledninger trekker du opp innenfor platene.

Strøm

Så lenge du bruker bilens originale strømanlegg, trenger du ikke vise bilen. Men sørg for å bruke CE-godkjente produkter.

Bruk bare LED-lys, for de bruker lite strøm. Man skal ikke bruke lys lenge før det går ut over startbatteriet. Det siste man ønsker er flatt batteri.

Rikelig med 12-volt uttak er fint å ha i bodelen slik at man kan holde liv i en kjøleboks til mat (PS: den trekker mye strøm), mobiltelefoner, actionkamera, droner, vifte til varme dager etc.

Innredning

Dersom du fester all innredning godt, vil alt du gjør i bilen betegnes som sikret last og vil hverken utløse avgifter eller plikt til å vise bilen til statens vegvesen.

Det finnes muligheter innenfor disse rammene også. Finn gjerne inspirasjon i eksisterende innredningsløsninger for håntverkere.

<strong>MYE Å GÅ PÅ:</strong> En enkel bil med bomulighet skal fortsatt kunne være en varebil, men når man ser på forskjellige innredningsløsninger på varebiler, skjønner man at det er store muligheter før man går over grensa når det gjelder innredning. Foto: Rico-Gruppen.
MYE Å GÅ PÅ: En enkel bil med bomulighet skal fortsatt kunne være en varebil, men når man ser på forskjellige innredningsløsninger på varebiler, skjønner man at det er store muligheter før man går over grensa når det gjelder innredning. Foto: Rico-Gruppen. Vis mer

Skuffer som kan trekkes ut under senga vil gi fantastisk med plass, samtidig som man har det ryddig i «soverommet» og gjør bilen fortsatt bra som varebil.

Gamle kjøkkeninnredninger, kommoder etc. kan brukes som innredning eller utgangspunkt for en.

Tenk NØYE på dine behov når du designer innredninga. Hvor vil du ha tilgang støvler og turtøy, mat og kokeutsyr, klær, utstyr og kanskje et portabelt toalett.

Lufting

Det er unødvendig krevende å sette inn en takluke. Vi kan garantere deg at du før eller siden får en lekkasje og bilen kan bli vanskeligere å selge.

<strong>IDYLL:</strong> Norge har flott utsikt å by på. Husk at jo flere vinduer, jo flere man har, desto koseligere blir det, men samtidig mer blir det å skjerme for lyset når du skal sove. Foto: Henrik Sæther Sørheim.
IDYLL: Norge har flott utsikt å by på. Husk at jo flere vinduer, jo flere man har, desto koseligere blir det, men samtidig mer blir det å skjerme for lyset når du skal sove. Foto: Henrik Sæther Sørheim. Vis mer

Sjekk om bilen har mulighet for åpning av sideruter i varebilen, eller sett vinduene i dørene på gløtt. Det kan være praktisk med vindavvisere for å unngå regn inn i bilen.

Man får også kjøpt forlengere til låsemekanismen på bakluka for å kunne ha den på gløtt og fortsatt ha bilen låst … for sikkerhets skyld.

Varme

Ekstra dieselvarmer finnes som regel for varebiler og skal kunne monteres selv uten problem dersom bruksanvisning følges. Der samme gjelder for enklere viteovner med varmeelementer som er beregnet for bil. Defa er en produsent som har både motorvarmer, batteriladere og kupevarmere du kan montere uten å komme i konflikt med noe, og som kan benytte 230 Volt fra egen kontakt.

Campingbil

Dersom du ønsker mer enn nevnt over, begynner problemene.

- Før du begir deg i kast med bygging selv, kan det være lurt å lese gjennom informasjonen som Statens vegvesen har laget for russen, sier Tormod Schau i (kjøretøyavdelingen i) Trafikant- og kjøretøydivisjonen i Statens vegvesen.

VW California. VW har tatt den lengst når det gjelder masse plass i kompakt bil. Her finner man både 230 volts anlegg, kjøleskap/fryser, vask, gass, masse skap og skuffer, hevetak og plass til fire innenfor fem meters lengde to meters høyde når taket er nede. Her ser man det store bordet oppfelt (har plass i skyvedøra når det ikke er i bruk). Det hvite feltet er et lite bord og i bakluka finnes to campingstoler. Foto: VW.
VW California. VW har tatt den lengst når det gjelder masse plass i kompakt bil. Her finner man både 230 volts anlegg, kjøleskap/fryser, vask, gass, masse skap og skuffer, hevetak og plass til fire innenfor fem meters lengde to meters høyde når taket er nede. Her ser man det store bordet oppfelt (har plass i skyvedøra når det ikke er i bruk). Det hvite feltet er et lite bord og i bakluka finnes to campingstoler. Foto: VW. Vis mer

- Dette gjelder spesielt det som står om ombygging og elektrisk utstyr.

Sjekk linken for russebilombygging her.

Innredning

Fjerner du skilleveggen til førerhuset utløser det personbilavgift dersom bilen har vært registrert i Norge i mindre enn 10 år.

§ 2-5.Campingbil

Som campingbil anses motorvogn som hovedsakelig er innrettet for boformål. For at en motorvogn skal anses som campingbil, må følgende vilkår være oppfylt:

  1. Campingrommet bak førerseteraden må ha en permanent takhøyde på minst 170 cm i en lengde på minst 200 cm, og en bredde på minst 150 cm (målt uten innredning).
  2. Campingrommet må være utstyrt med kjøkkenbenk med vaskekum, klesskap, liggeplasser og bord. Utstyret skal være fastmontert.
  3. Kjøkkenbenken må minst være 80 x 40 cm, og vaskekummen må romme minst 5 liter.
  4. Klesskapet må ha følgende minimumsmål; bredde 40 cm, dybde 40 cm, høyde 75 cm.
  5. Bordet må ha en flate på minst 0,3 m² ved normal bruk.
  6. Antall registrerte sitteplasser må ikke overstige antall liggeplasser. Liggeplassene kan være permanente, eller basert på sittegrupper og seter, herunder forseter.
  7. To liggeplasser må være minst 180 x 50 cm. Øvrige liggeplasser må være minst 160 x 50 cm.
  8. Liggeplasser beregnet til to eller flere personer tillates smalnet i fotenden med inntil 20 cm, i opptil 50 cm lengde.
  9. Ett av målekravene som nevnt i punktene 3-7 kan fravikes med inntil 10 %. Har en komponent flere målekrav (for eksempel bredde og høyde) gjelder muligheten kun ett av målene.

Du beveger deg i grenseland dersom du monterer et sete også, selv om det bare er ment til bruk når bilen står stille og det ikke har sikkerhetsbelte.

Skal du ha sete i bilen som skal brukes under transport, må det stå i eller mot fartsetningen og ha sikkerhetsbelter.

Man får avgift som en personbil dersom den ikke oppfyller alle krav til campingbil som har lavere avgift. Se egen boks.

Strøm

Man oppdager fort at man går tom for strøm. Man beveger seg i grenseland for hva som krever godkjent installatør eller hva du kan gjøre selv.

Men tar du kontakt med Statens Vegvesen på forhånd og forteller hvilke komponenter du vil bruke, får du greie på hva du kan gjøre selv. Da foretar de en visuell kontroll av opplegget.

Bruker man ferdige produkter som er ment for montering i bil, er det enklere å få det godkjent.

Husk: Bruk et gelebatteri eller lignende som ikke avgir gasser. Fest det skikkelig. Bruk batterilader med spenningsvern.

Skal batteriet lades opp av bilens dynamo under kjøring, må du vite hvordan du kobler dette. Man kan også montere solcellepanel i et slikt system. Dokumenter alt og bruk CE-merket utstyr.

Vurderes aggregat, så er det enklest og sikrest om det står utenfor bilen. Innebygget aggregat krever et godt ventilert og gasstett rom inn mot bo-delen. Aggregatet må være godkjent for slikt bruk og ha eksos på en slik måte at den ikke kan komme inn i bodelen på andre måter. Det kan bare brukes når bilen står stille.

230 volt strømanlegg krever godkjent installatør på lik linje med hus.

Gass

Ved ettermontering av propananlegg i bil kreves det godkjent installatør. Det stilles også krav til ventillasjon.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer