Bunnstoff: Båtens beskyttende skjold.

Hver vår stiger den umisskjenelige lukten av bunnstoff opp mellom båtene, der de står på rekke og rad mens de venter på sjøsetningen. Hvorfor er bunnstoff så viktig? Og hvilken type bør du velge?

Når båten din ligger i sjøen er deler av skroget i kontinuerlig kontakt med havets liv. Og sjøvannets små organismer tar mer enn gjerne bolig i båten din. Disse utvikler seg i neste omgang til slim, skjell og gress. Hvor stort problemet er avhenger av hvilke farvann du ferdes i. Og hvor mye du bruker båten: Jo mer båten din ligger i ro, desto bedre tid får ”havets ugress” til å befeste seg.

Det er dette undersjøiske blomsterbed bunnstoff skal beskytte mot. Ved å avgi bioaktive stoffer danner bunnstoffet et beskyttende skjold rund skroget. Dermed forblir båten din glatt og ren, noe som fører til mindre friksjon og dermed lavere drivstofforbruk, høyere toppfart og økt levetid.

Videre forhindrer bunnstoffet vann å trenge inn i skroget. Vanninntrenging kan forårsake plastpest eller blærer i båten.

Forkjellige typer

De finnes tre hovedgrupper av bunnstoff på markedet i dag: Mykt, hardt og selvpolerende.

1. I mykt bunnstoff avgis de aktive stoffene sammen med bindemiddelet, derfor slites det fort av. Det kan heller ikke slipes glatt.

2. Den harde typen avgis kun de aktive stoffene. Hardt bunnstoff kan slipes glatt.

3. Selvpolerende bunnstoff har, som navnet forteller, evnen til å ”slipe” seg selv. Slipeeffekten trer i kraft når båten er i bruk, ved hjelp av båtens fart gjennom vannet. Selvpolerende bunnstoff har også svært gode grohemmende egenskaper.

Både mykt og hardt bunnstoff inneholder kobber. Derfor er det viktig at disse typene bunnstoff ikke påføres båtens lettmetalldeler. Det vil da oppstå en såkalt galvanisk korrosjon – på godt norsk, rust! Les for øvrig mer om bunnstoff og kobber her.

Hva slags type bunnstoff bør jeg velge?

Når fargevalget er unnagjort melder spørsmålet seg; hvilken type bunnstoff er best for min båt? Svaret avhenger av skrogets materiale, båtens hurtighet og hva slags bruk den er beregnet på. Derfor er det alltid lurt å sjekke etiketten på bunnstoffets emballasje. Der får du vite om bunnstoffet tilfredstiller akkurat dine behov. Noen generelle regler kan allikevel være lurt å ha i bakhodet:

Mykt bunnstoff er det desidert billigste. Det kan i utgangspunktet brukes på alle type båter. Kjører du vanligvis båten i hastigheter over 10 knop vil allikevel mykt bunnstoff slites fort ned, i verste fall lenge før sesongen er over.

Er båten din utsatt for hard påkjenning eller ønsker du maksimal ytelse bør du investere de ekstra kronene det koster for et hardt bunnstoff. Dette er atskillig mer slitesterkt, tåler tøffere behandling og kan slipes helt glatt. Det sistnevnte fører til mindre friksjon mellom vann og skrog.
Hardt bunnstoff anbefales ikke til bruk på gamle trebåter, selv om dette rådet ofte neglisjeres av båtfolk.

De selvpolerende typene regnes for å være det beste valget for den ”late”: Bunnen blir nemlig relativt enkel å vedlikeholde. Bunnstoffet polerer seg selv ved bruk, overflaten holder seg glatt og beskyttende. I følge produsentene er det bare å vaske skroget og påføre et nytt lag med bunnstoff når sesongen er over. Pris? Dyrt!

Men om du er aldri så lat -- husk at det selvpolerende bunnstoffet forutsetter at båten er i bevegelse jevnlig, ellers vil ikke de aktive stoffene frigjøres. Mange har fått overraskelser i form av begrodde båter selv om de har investert i dyrt bunnstoff. Så lenge båten bare ligger stille -- og kanskje også i stillestående vann -- kommer groene krypende under vannlinjen.

Til slutt – Husk at skrog eller komponenter av lettmetall fordrer spesiell kobberfri teknologi.