Bulkeren stikker av ...du betaler regningen

Du finner bilen din på parkeringsplassen med en bulk eller riper. I Sverige dekker forsikringen en slik skade, men har ikke synderen lagt igjen navnet sitt, må vi i Norge dekke alt selv. NAF og Forbrukerrådet vil ha endringer.

EGENANDEL OG BONUSTAP: Når skadeutøver er ukjent blir du både belastet med egenandel, som avhengig av selskap og avtale varierer mellom 2.000 og 5.000 kroner, samt bonustap på 30 prosent.
EGENANDEL OG BONUSTAP: Når skadeutøver er ukjent blir du både belastet med egenandel, som avhengig av selskap og avtale varierer mellom 2.000 og 5.000 kroner, samt bonustap på 30 prosent. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det skjer hver eneste dag - bilister feilberegner og kommer borti andre biler, med bulker, skraper og riper som resultat. Dessverre er det ikke alle som tar seg bryet med å legge igjen en lapp på ruten. Snarere tvert i mot - ifølge verkstedbransjen kan det virke som om det blir stadig vanligere å stikke av uten å gjøre opp for seg. I desember i fjor ble det til og med avslørt at tidligere statsminister Jens Stoltenberg hadde latt seg friste. Stoltenberg forduftet etter å ha etterlatt skader for 8.000 kroner på en parkert Volvo utenfor Diakonhjemmet i Oslo.

Egenandel og bonustap

Er du blant dem som trodde at slike skader dekkes av din kaskoforsikring? Da må du dessverre tro om igjen. For selv om man i prinsippet også er dekket mot parkeringsskader på eget kjøretøy, har norske forsikringsselskaper laget ordninger som gjør det lite aktuelt å benytte seg av kaskoforsikringen i praksis. Når skadeutøver er ukjent blir du nemlig belastet med egenandel, som avhengig av selskap og avtale varierer mellom 2.000 og 5.000 kroner. Ikke nok med det, du får i tillegg et bonustap på 30 prosent. Hvor mye et slikt bonustap utgjør, avhenger av forsikringspremien din, men kan i verste fall utgjøre mange tusen kroner.

Fra egen lomme

Skaden må med andre ord være relativt stor før det lønner seg å bruke kaskoforsikringen, noe som medfører at svært mange velger å betale skaden fra egen lomme. Dermed har forsikringsbransjen sluppet unna en stor del av parkeringsskadene uten kostnader.

Svenskene får erstatning

I Sverige derimot, har de valgt en helt annen løsning. Der blir parkeringsskader med ukjent skadeutøver håndtert av et eget organ - Trafikförsäkringsföreningen. Trafikförsäkringsföreningen dekker alle parkeringsskader med ukjent skadeutøver, så fremt skaden er politianmeldt. Egenandelen er 1.895 svenske kroner.

Upopulær blant selskapene

Bulkeren stikker av ...du betaler regningen

Den svenske ordningen ble opprettet etter pålegg fra myndighetene og har fungert i sin nåværende form siden 1994. Trafikförsäkringsföreningen finansieres av forsikringsbransjen og behandlet i fjor omkring 35.000 skader. Utbetalingene beløp seg til omlag 250 millioner svenske kroner, noe som utgjør omkring 50 kroner per forsikringstager.

Det er ingen hemmelighet at den svenske forsikringsbransjen arbeider for å legge ned ordningen. Foreløpig har imidlertid ikke svenske myndigheter latt seg overtale til å etterkomme bransjens ønske.

Kritiske røster

Vi har innhentet reaksjoner fra både Forbrukerrådet og Norges Automobil-Forbund, som er skeptiske til dagens ordning. Vi har også innhentet kommentarer fra bransjen og forteller deg mer om hva det koster å reparere parkeringsskader.

Du finner Forbrukerrådets reaksjoner her. Klikk deg deretter videre til neste artikkel ved hjelp av de blå pilene nederst i artikkelen.