Budsjettvinner for skog og mark

Vi var heldig med været under testingen av Terracan. Snøen lavet ned og bilen fikk utfordringer hele tiden.

Vi kom oss frem selv om snøen var høyt opp på støtfangeren.
Vi kom oss frem selv om snøen var høyt opp på støtfangeren. Vis mer


Selv om du helst ville kjørt rundt i en Mitsubishi Pajero eller Toyota Landcruiser kan du spare store summer på å velge en Terracan. Terracan leveres med kraftig dieselmotor, skinnseter, automatisk firehjulsdrift, automatgir og elektronisk klimaanlegg som standardutstyr. Du sparer rundt 140.000 kroner i forhold til en Landcruiser VX 90. Nå kommer Landcruiser som ny modell rett over nyttår, men den blir vel ikke særlig billigere enn den gamle.

Den h… skilleveggen

Innstigning går greit, men vi kjenner adrenalinet koke når vi ser hvor skilleveggen står. Et kjempestort lasterom og knøtteplass til mennesker er resultatet. Mine 196 centimeter passer dårlig her. Isolert sett er skinnsetene bra. Korsryggstøtte og gode justeringsmuligheter på sitteputen gjør det nesten levelig. Dette er ikke noe du vil kjøre lange distanser med. Rattet har kun tilteposisjon, men i varebilen er det ikke mulig å justere setet så langt bak at du trenger lengdejustering.

Skinnet er behagelig og til og med rattet er halveis i ”plastikktre” og skinn. Ganske elegant. Midtkonsollen er utstyrt med store knapper som enkelt kan betjenes med votter på hendene. Det samme gjelder de elektriske vindusheiserne og hendler. Vi lette lenge før vi fant knappen som åpner luken til diesellokket. Den er under dashbordet, halveis ned mot gasspedalen.

Kvalitetsfølelsen er god, og Hyundai har skrudd bilen skikkelig sammen. I varebiler har skinnseter en tendens til å lage gnisselyder mot nettingen og det er det her også, men veldig lite. Andre ulyder er det heller ikke.

Totalinntrykket av møbleringen Terracan er veldig positiv.

Sprek

Vi liker biler som sparker fra når vi gasser på. Det er alltid spennende med denne type bil å se om det er noe fart i sakene. Det er det her. 150 hestekrefter og 333 newtonmeter gjør Terracan til en sprek bil med nok krefter til det bilen laget for. Motoren er en rekkefirer med 2,9-liters slagvolum, common rail innsprøytningssystem, turbo og ladeluftkjøler. Den kan blant annet trekke tilhengere på totalt 2.800 kilo og når cabincruisere skal opp av vannet har du også reduksjonsgir til rådighet. Fleksibiliteten på motoren er god og vi tok oss lett fram i dyp snø uten bruk av reduksjonsgiret.

150 hestekrefter og 333 newtonmeter gjør en god jobb i Terracan.
150 hestekrefter og 333 newtonmeter gjør en god jobb i Terracan. Vis mer
Enkelt vrihjul for innkobling av lavserie.
Enkelt vrihjul for innkobling av lavserie. Vis mer
Dyp snø er ikke noe problem.
Dyp snø er ikke noe problem. Vis mer


Firehjulsdriften er automatisk og fordeles automatisk opp til 50 prosent foran og 50 prosent bak. På fast dekke har du ingen kraft på forhjulene i det hele tatt. Du har også en differensialbrems på bakakselen. Reduksjonsgiret aktiveres med en vribryter på midtkonsollen. Ved aktivering må girspaken være plassert i nøytral og bilen må stå stille.

Det duver og krenger

Terracan dukker veldig under oppbremsing. Den blir faktisk veldig lav under oppbremsing. På returen duver den opp og ned et par ganger før det stopper. Det er ikke helt bra. Vi merker også den løse fjæringen på landeveien. Det krenger mye og du bør nok ta det litt med ro gjennom svingene. Vi regner dessuten med at de fleste skal bruke Terracan til praktiske oppgaver og ikke til langdistansekjøring.

Stort sett hadde vi det greit bak rattet på Terracan. Det største problemet, i tillegg til plassen, er motorstøy under belastning. Den brøler forholdsvis høyt, men du får også valuta for bråket. Fjæringen tar ganske godt vare på de to som befinner seg i kupéen, men små hull formidles effektivt inn i kupéen.

Vi har et par ankepunkter mot Terracan, men flere av de som her tatt opp her, for eksempel ulempen med varebilveggen, finner du også hos konkurrentene. Hvis du er på jakt etter en grov firehjulstrekker og velger bil etter rasjonelle begrunnelser kommer du langt ved å se på Terrracan. Mer om alternativene til Terracan finner du på denne lenken.