Mercedes lanserer fire nye AMG-varianter

Brutal Mercedes enda sterkere

Den har 431 hester og endelig kan du sladde med den på tørr asfalt.

TØFF TØFFERE: For første gang ser vi den nye AMG-grillen på A-Klasse. Svære luftinntak i fronten, louvrer på panseret både på kombi og kupé, samt ekstra breddinger på skjermen, gjør AMG 45 til en av de tøffeste i gata. Men det er motor og drivverk som er rosinen i pølsa. Foto: Mercedes
TØFF TØFFERE: For første gang ser vi den nye AMG-grillen på A-Klasse. Svære luftinntak i fronten, louvrer på panseret både på kombi og kupé, samt ekstra breddinger på skjermen, gjør AMG 45 til en av de tøffeste i gata. Men det er motor og drivverk som er rosinen i pølsa. Foto: Mercedes Vis mer

Mercedes fikk en knallsuksess da de endelig klarte å designe en A-klasse kundene ville ha. AMG hadde ikke mindre suksess med A 45.

Den hadde verdens sterkeste toliters, en håndbygget og signert motor, først med 360 hester, senere med 381 - en bil vi mistenker var nedtunet kraftig på de to første girene, for at den ikke skulle kjøre fra storebror C 63.

Grunnen til å hevde dette er at med et enkelt chip og sportsluftfilter, kan man få 425 hester og en skikkelig brutal akselerasjon.

Mercedes har skjønt at det ligger et stort marked i raske småbiler. Derfor har de allerede lansert A 35 med 305 hester. Den går i strupen på Audi S3 og VW Golf R.

FØRSTE GANG: Vi har aldri hatt en S versjon av A og CLA 45 tidligere. Den blir RÅ!. Foto; Mercedes
FØRSTE GANG: Vi har aldri hatt en S versjon av A og CLA 45 tidligere. Den blir RÅ!. Foto; Mercedes Vis mer

Nå kommer A 45 som A og CLA. Det forbauser oss mye om den ikke kommer som CLA Shooting Brake etter hvert også.

Men ikke nok med det. Nå tilbys den også i en S-versjon (A 45 S).

Rå motor

Vi snakker fortsatt om en firesylindret, toliters motor med turbo - men helt ny. Også denne gangen blir det mest sannsynlig verdens sterkeste toliter. A 45 leverer 387 hester og 480 Nm, mens S får 421 hester og 500 Nm.

Det er strengt tatt helt nødvendig for å holde følge med Audi RS3 med femsylindret 2,5 liter med 400 hester og 480 Nm.

SNUDD: I forhold til A 35 er den helt nyutviklede toliteren i A 45 snudd 180 grader for å få eksossiden ut bak. Foto: Mercedes
SNUDD: I forhold til A 35 er den helt nyutviklede toliteren i A 45 snudd 180 grader for å få eksossiden ut bak. Foto: Mercedes Vis mer

Noen av forbedringene er bruk av kulelagret twinscrollturbo, noe som gjør turboen raskere. Nå snurrer den hele 169.000 omdreininger i minuttet.

Turbotrykket er ganske solide 2,1 bar og ladetrykket styres helelektronisk. Turboen blir luftkjølt via egen luftkanal under panseret, en patent de har videreført fra AMG GT.

Bunnpanna har vegger for å holde olja på plass i svingene, slik at man slipper å bygge tørrsumpsystem. Energi-effektivisering som smart dynamo, start/stopp-funksjon, seilefunksjon og partikkelfilter er med på å gjøre motoren gjerrigere.

Maksimal effekt tas ut på 6.750 omdreininger og rødmarkeringa begynner på 7.200.

Enda bedre firehjulsdrift

A 45 får en splitter ny AMG Speedshift 8-trinns dobeltclutchkasse som skifter gir i løpet av millisekunder. Den kan selvfølgelig også betjenes manuelt fra rattet. Race-start-funksjonen er standard og sikrer raskest mulig akselerasjon fra 0-100.

90 MILLIMETER; Pottene 421 hesteren er større enn på 387-testeren. Foto: Rune M. Nesheim
90 MILLIMETER; Pottene 421 hesteren er større enn på 387-testeren. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

A 45 har fått firehjulsdriftsystemet 4Matic+. Det betyr at momentet man sender bakover er trinnløst variabelt fra 0 til 100 prosent låsing. Hemmeligheten er den nye differensialen. Den har to elektromagnetisk-kontrollerte flerplateclutcher som er koblet til drivakslene bak, istedenfor en clutch forran differensialen.

På den måten kan man ikke bare regulere hvor mye drift som går til hver aksel, men også til hvert bakhjul. Ikke bare gir det utrolige muligheter for å få bilen effektivt rundt svinger, det gir også mulighet for et eget Drift mode, som gir full mulighet for rampete sladding og blårøyk.

Funksjonen inngår i AMG Dynamic Pluss-pakka (standard på S) og aktiveres med å bruke Race-modus og girpadlene for å få deaktivert ESP helt.

MER AV ALT: Diffusoren har samme kule vingen nede som forrige generasjon, men er mer spektakulær. Foto: Mercedes
MER AV ALT: Diffusoren har samme kule vingen nede som forrige generasjon, men er mer spektakulær. Foto: Mercedes Vis mer

Bedre understell

Det er gjort mye for å sikre gode svingegenskaper. Fronten er stivet kraftig opp med tårnstag og en heldekkende aluminiumsplate under, samt diagonale forsterkninger ved understellsfestene både foran og bak.

I bunnen ligger McPherson forstilling og firelenket bakhjulsoppheng med spiralfjærer. I tillegg brukes AMG Ride Control (justerbare dempere i tre moduser). Demperne jobber helautomatisk hver for seg, avhengig av input. Endringene skjer på millisekunder.

Nå kan du sladde på tørr asfalt

Firehjulstrekksystemet, støtdemperne og stabiliseringssystemene jobber sammen i pakka AMG kaller AMG Dynamics. Den er delt inn i de fire hovedkategoriene Basic, Advanced, Pro og Master. Da går man fra mykt til steinhardt og fra nøytrale til overstyrt karakteristikk.

RØDE ELLER GRÅ: Du ser på lang avstand at det er en S-modell dersom bremsene er røde. Foto: Mercedes
RØDE ELLER GRÅ: Du ser på lang avstand at det er en S-modell dersom bremsene er røde. Foto: Mercedes Vis mer

A 45 S har rekordmange kjøreprogrammer også. Slippery. Comfort, Sport, Sport+ og Race. Selvfølgelig finnes individuell også. Da kan du stille inn dine egne ønsker.

STØRRE: AMG-grillen skiller A 45 kraftig fra lillebror. De ekstra store inntakene nede på hver side, gjør den ekstra aggressiv og nå får A 45 også bulene på panseret og de brede forskjermene fra CLA. Foto: Mercedes
STØRRE: AMG-grillen skiller A 45 kraftig fra lillebror. De ekstra store inntakene nede på hver side, gjør den ekstra aggressiv og nå får A 45 også bulene på panseret og de brede forskjermene fra CLA. Foto: Mercedes Vis mer

Rampete design

For første gang får også A-klassen Panamericana-grillen på største AMG-modell. Det gjør at den stikker vesentlig ut fra ordinær A-klasse. Den har en bredere og lavere kontur og 12 vertikale riller. Porwerdomene på panseret (som ikke var på forrige A 45, bare på CLA) understreker det sportslige.

FREKK SPOILER: Tilbakemeldingene fra forrige generasjon var at kundene ønsket mer av alt. Deet har de fått. Foto: Mercedes
FREKK SPOILER: Tilbakemeldingene fra forrige generasjon var at kundene ønsket mer av alt. Deet har de fått. Foto: Mercedes Vis mer

Ordinær CLA har allerede bredere skjermer på grunn av litt bredere sporvidde. Det har A 45 også fått og det gir den et langt fetere inntrykk. Frontfangeren går dypere og luftinntakene i fronten er blitt langt større og hissigere enn hos A 35 og får den til å se enda bredere ut.

Sideskjørtene er bredere og ser visuelt dypere ut. Fortsatt er Sølv- eller Nattpakke alternativene. Da blir også finishen på kanalen tilsvarende. Hekken preges av to fire store enderør (82 mm i diameter), mens S får hele 90 mm rør med AMG-logo. Lagt fetere luftutslipp og takvinge enn på forgjengeren er på plass.

AMG FOR FLERE: Med det omfattende spekteret av AMG-varianter av Mercedes sin minste modell, blir det lettere å introdusere AMG for folket. Det starter med A 35 og CLA 35 og fortsetter med A 45, A45 S, CLA 45 og CLA 45 S. Vi tipper Shooting Brake kommer i tre versjoner også, altså tilsammen 9 varianter.
AMG FOR FLERE: Med det omfattende spekteret av AMG-varianter av Mercedes sin minste modell, blir det lettere å introdusere AMG for folket. Det starter med A 35 og CLA 35 og fortsetter med A 45, A45 S, CLA 45 og CLA 45 S. Vi tipper Shooting Brake kommer i tre versjoner også, altså tilsammen 9 varianter. Vis mer

Ti-eikede 8,5 j 18 tommere med 245/40R18 og sølvgrå 4-stemplede bremsecallipere og 350 mm skiver er standard på 387-hesteren mens S versjonen får røde 6-stemplede bremsecallipere, 360 mm skiver og 5-eikede 8,5 j 19 med 245/35R19 for A45 og 255/35R19 for CLA45.

Sporty og moderne inni

Innvendig skiller den seg ikke mye fra lillebror A 35. A-klasse har allerede klassens mest luksuriøse innredning med digital planke med flere AMG spesifikke valg. Den får også hurtigtastene på rattet der du enkelt kan skifte kjøreprogram på en av dem og legge inn valgfrie funksjoner på de to andre.

HIGH END: Mercedes har det mest moderne og eksklusive interiøret i sin klasse. Alle digitale komfortsystemer finnes også i AMG, samt litt flere AMG spesifikke menyer. Foto: Mercedes
HIGH END: Mercedes har det mest moderne og eksklusive interiøret i sin klasse. Alle digitale komfortsystemer finnes også i AMG, samt litt flere AMG spesifikke menyer. Foto: Mercedes Vis mer

På midtkonsollen har man de samme funksjonene, men som knapper, det vil si sportseksos, demperoppsett i tre trinn, ESP i tre trinn, manuell eller automatgir og kjøreprogram-velger.

Man får flere valg på skjermene også. Klassisk, Sport og Supersport. Det siste har en sentralt plassert turteller med all info på hver side.

I AMG menyen kan du velge girdisplay, oversikt over alle temperaturer, oppsettsmeny med alle valgene i AMG Dynamic Select, G-meter, Race-timer og motordata som viser dreiemoment, effekt og oljetemperaturer for motor og girkasse.

TRE SETEVALG: Du har flere muligheter på setevalg. Ma nkan gjøre bilen ganske anonym hvis man ønsker det. Foto: Mercedes
TRE SETEVALG: Du har flere muligheter på setevalg. Ma nkan gjøre bilen ganske anonym hvis man ønsker det. Foto: Mercedes Vis mer

I S-modellen er AMG Track Pace standard. Det er en proff datalogger for alle baner du kjører på. De mest kjente banene ligger allerede inne, med idealspor og det hele, som du kan følge med i kartfunksjonen i 2D eller 3D mens du kjører. Da kan du samtidig analysere banekjøringen din. Den markerer raske og dårlige segmenter med rødt og grønt, slik at du enkelt kan se hvor du kan forbedre deg.

Selvsagt har man alle sikkerhets- og komfortsystemer innebygget, men det blir svært underordnet i denne bilen.