Bruktimportørenes favoritter

Hvor mange bruktimporterte biler hentes inn til Norge hvert år? Hvor gamle er de? Og hvilke merker er mest populære?

Bruktimportørenes favoritter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Stadig flere velger å hente sin bil i utlandet eller å la profesjonelle bruktbilimportører gjøre jobben for seg. Samtidig opplever de offisielle norske bilimportørene et synkende salg. Disse to tendensene har resultert i at det nå bruktimporteres én bil for hvert tredje nybilsalg her i landet. Dette er en dramatisk utvikling. Så sent som i 1998 ble det kun hentet én bruktimportert bil for hvert femte nybilsalg.

Mercedes-Benz

Men hvis vi går inn og ser på enkeltmerker, finner vi enda mer oppsiktvekkende tall. I fjor hentet for eksempel bruktimportørene hele 6.816 Mercedeser hit til landet. Den offisielle Mercedes-Benz-importøren klarte ikke å selge mer enn omlag halvparten så mange biler (3.515 stk).

Og tendensen fortsetter. Ved utgangen av mai i år hadde bruktimportørene hentet 2.956 Mercedecer, mens nysalget var begrenset til 1.263 biler. Dermed er bruktimporten av Mercedes-Benz 2,34 ganger høyere enn nybilsalget.

BMW

Situasjonen er nesten like dramatisk for BMW. Hittil i år har det blitt bruktimportert 1.886 BMWer, mens nysalget er omlag det halve - 963 biler.

Audi

Bruktimportørenes favoritter

Den norske Audi-importøren rammes ikke like hardt, men må finne seg i at bruktimportørene henter flere biler fra kontinentet som dem selv. Men selv om Audi-importøren slipper billigere unna enn Mercedes-Benz- og BMW-importørene, har de desto større grunn til bekymring over tendensene. Audi er nemlig et merke som blir stadig mer populært blant bruktimportørene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens de i 1998 hentet 2.748 Audier til Norge, var det tilsvarende tallet i fjor hele 4.192. Hittil i år er det hentet 1.790 Audier til Norge via bruktimport, noe som betyr at Audi har blitt nesten like populært som BMW (1.886 stk).

Volvo

Bruktimportørenes favoritter

Også Volvo har blitt et populært import-merke. Mens det i 2000 kun ble hentet 1.352 Volvoer via bruktimport, var tallet i fjor kommet opp i 2.175. I løpet av årets fem første måneder er det hentet 1.064 biler. Hvis denne trenden fortsetter ut året, vil det bli bruktimportert mer enn 2.500 Volvoer i år.

Volkswagen

Volkswagen er også blant merkene som har blitt stadig mer populære å hente på egen hånd. I 1998 var bruktimporten kun 15 prosent av nybilsalget, mens dette tallet i år har kommet opp i 27 prosent. 27 prosent kan kanskje høres lavt ut, men fordi Volkswagen er Norges nest mest solgte nybilmerke, etter Toyota, blir tallet høyt - 1.288 biler hittil i år.

Opel, Ford og Toyota

Det er altså Mercedes-Benz, BMW, Audi, Volkswagen og Volvo som er de mest populære bilmerkene blant bruktimportørene. Men også Opel (1.319 stk), Ford (865 stk), Toyota (739), Honda (467), Mazda (348) og Subaru (319) er merker som faller i smak (tallene i parentes gjelder for 2000, da vi foreløpig ikke har 2001-tall for disse merkene).

Halvparten mer enn 5 år

Enkelte hevder at bruktimportørene har gjort Norge til en skraphaug og at bilforhandlere på kontinentet gnir seg i hendene over nordmenn som betaler godt for gamle vrak. Vi vil ikke ta stilling til denne påstanden, men kan fortelle at halvparten av alle bilene som ble hentet til Norge i 2000 var mer enn 5 år gamle.

  • Bruktimport kontra nysalg 1998-2002 - de 5 mest populære
  • Bruktimport kontra nysalg 1998-2002 - oppsummering
  • Bruktimport kontra nysalg - totalt
  • Bruktimport 1998-2001 - de 4 mest populære
  • Andel av bruktimport 1998-2001 - de 4 mest populære
  • Bruktimport - aldersfordeling 2000
  • Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

    Relaterte artikler:

  • Her finner du våre artikler om bruktimport