Bruktbilvurdering: Peugeot 405 - vanlige feil og mangler samt historikk

Mote er et besværlig begrep, i bilverdenen nesten umulig. Det gjelder å finne en design som er populært selv etter mange år. Peugeot har greid det med 405. Denne bilen kunne like gjerne vært presentert idag.

Peugeot 405 ble levert både som sedan og som stasjonsvogn - Break. Av de to er det nok stasjonsvognen som er den mest praktiske, og spesielt dersom vi ser på utgavene som ble produsert før 405 fikk sin etterlengtede oppgradering i 1992. Da ble nemlig lanstehøyden på sedanutgaven redusert betraktielig.

På motorsiden har Peugeot 405 vært tilgjengelige med mange forskjellige alternativer. Ytterpunktene spenner fra 72 til snaut 200 hester dersom du velger bensinmotor, eller fra 64 hestekrefter og opp til 90 hester dersom du velger diesel.

Vanlige feil og mangler

Motor:- Sjekk når registerreimen ble skiftet sist. (Skal skiftes regelmessig, hver 80.000 km)
- Sjekk kompresjon.
- Defekt innsprøytning.
- Oljelekkasje fra motor og girkasse.
- For lav ladespenning.
Karosseri:- Se etter rust.
- På biler med takluke; se etter rust rundt takluken.
Diverse:- Slitt girkasse og clutch.
- Slitte drivaksler.
- Problemer med elektrisk anlegg.
- Slitt hjuloppheng bak.
- Slitt styring.
- Slitte bremser.

Historikk

1987:- Peugeot lanserer 405.
1988:- Stasjonsvognsutgaven, Break, kommer.
1992:- 405 oppgraderes. Ny hekk og nytt interiør. Kvaliteten blir bedre.
1995:- Peugeot 405 erstattes av Peugeot 406.

Konklusjon

Design som fortsatt holder seg moderne gjør Peugeot 405 til en attraktiv bil på bruktmarkedet. Problemet er bare at enkelte av feilene er av den alvorlige sorten. Derfor er det spesielt viktig at du er nøye med å undersøke bilen for feil og mangler før du lar pengene bytte eier - det kan nemlig fort bli et lite lønnsomt kjøp dersom du plutselig må bytte girkasse.

Vær også klar over at mange 405 har vært firmabiler eller drosjer. Dersom du finner ut av at bilen du ser på har hatt en slik bakgrunn, bør du være forsiktig. Ofte er slike biler hardt kjørt og dårlig vedlikeholdt.