Avslører flest og færrest feil

Bruktbilene du bør styre unna

På jakt etter bruktbil? Dette er bilene du bør styre unna – eller I hvert fall sjekke ekstra nøye før du kjøper.

SJEKKET NI MILLIONER: Tyske TÜV har testet ni millioner biler og satt opp listen over bilene som har flest og færrest feil. Foto: TÜV
SJEKKET NI MILLIONER: Tyske TÜV har testet ni millioner biler og satt opp listen over bilene som har flest og færrest feil. Foto: TÜV Vis mer

niNesten 475.000 nordmenn kjøpte bruktbil i fjor. Det er mer enn tre ganger så mange enn de som kjøpte ny.

Å kjøpe en brukt bil kan nok føles litt skummelt. Mange har opplevd å få ergrelser, ekstra kostnader og grå hår med på veien. Ikke minst når kjøpet gjelder eldre biler som er ute av perioden med fabrikkgaranti. For de fleste merkene er den fem år, mens Kia, Fiat og Mitsubishi har sju år.

Minst feil

Litt hjelp på veien med å finne bilene med færrest eller flest feil, kan TÜV-rapporten 2020 gi.

TÜV er en sammenslutning av tyske test-organisasjoner, som til sammen har testet ni millioner biler i det som vi her hjemme kjenner som EU-kontroll – eller riktigere; periodisk kjøretøykontroll (PKK).

I årets rapport, som viser antall feil på biler i forskjellige aldersklasser opp til 11 år, er SUV-en Mercedes-Benz GLC bilen med færrest feil av alle, med en feilprosent på bare 2,17. Deretter følger Porsche 911 med 2,2 prosent.

BEST AV ALLE: Mercedes-Benz GLC er bilen med færrest feil av alle i undersøkelsen til TÜV: Foto: Rune Korsvoll
BEST AV ALLE: Mercedes-Benz GLC er bilen med færrest feil av alle i undersøkelsen til TÜV: Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Ser vi på vinnerne i de forskjellige klassene, er Opel Adam best blant de aller minste. Blant småbilene er det Audi A1 som har færrest feil, mens Mercedes-Benz A-klasse vinner kompaktklassen og Mercedes-Benz B i van-klassen.

Flest feil

I den andre enden av skalaen, blant bilene som har flest feil i testene, finner vi gamle kjenninger fra tidligere rapporter.

Aller dårligst er bilene fra Renaults billigmerke Dacia, med Logan, som har en feilprosent på 13,6 (selges ikke i Norge), og SUV-en Dacia Duster med 11,7 – henholdsvis siste og nest siste plass. Tredje sist kommer Citroën Berlingo, med en feilprosent på 11,2.

Under finner du listen over de ti bilene med flest feil i de fem aldersklassene. Blant disse er ikke bare mindre kjente modeller, men også mye solgte biler som VW Passat og Ford Galaxy.

Kan bli røverkjøp

Selv om dette er biler som gjennomsnittlig har flest feil i sine årsklasser, er det ikke alltid slik at dette behøver å være dårlige kjøp. Finner du en bil som eieren har tatt godt vare på, som har vært jevnlig til service og har kort kjørelengde, kan en bil fra denne listen tvert imot bli et godt kjøp. På grunn av et dårligere rykte er prisen på disse bilene ofte gunstig lav.

DACIA PÅ BUNNEN: Renaults billigmerke Dacia går oftest igjen blant bilene med mange feil. I Norge er Duster den billigste familie-SUVen i butikken. Foto: Rune Korsvoll
DACIA PÅ BUNNEN: Renaults billigmerke Dacia går oftest igjen blant bilene med mange feil. I Norge er Duster den billigste familie-SUVen i butikken. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Det viktige er å sjekke ekstra grundig om det er feil på bilen. Klarer du ikke å gjøre en slik kontroll selv, er det alltids en mulighet til å ta bilen på en NAF-test dersom du kjøper hos en forhandler.

Her er det også vanlig å få med en garanti – fra tre måneder til ett år alt etter hvor gammel bilen er. Kjøper du bilen av en privatperson, er det vanskelige å reklamere på feil i etterkant. Da må du kunne dokumentere at feilen er stor og at forrige eier sannsynligvis visste om feilen uten å opplyse om den.

De vanligste feilene

Feilene som oftest går igjen på bilene i undersøkelsen er manglende lys og slitte eller rustne bremseskiver. I tillegg er slitte hjuloppheng, dårlig eksosanlegg og oljeforbruk på motoren vanlige feil.

Jo eldre bilen er, jo høyere opp på listen kommer oljeforbruk. Rust er derimot ikke noe stort problem på bilene lenger ser det ut til. Selv på de 11 år gamle bilene, havner punktet «rust» nederst på listen over feil.

SKINNET BEDRAR: I butikken ser alle blanke og fine ut, men det er store forskjeller på hvor mye og lite feil det er på de enkelte modellene. De vanligste feilene er dårlige lys, slitte eller rustne bremseskiver og slitte hjuloppheng. Foto: Rune Korsvoll
SKINNET BEDRAR: I butikken ser alle blanke og fine ut, men det er store forskjeller på hvor mye og lite feil det er på de enkelte modellene. De vanligste feilene er dårlige lys, slitte eller rustne bremseskiver og slitte hjuloppheng. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

De tyske bilene i rapporten har omtrent den samme årlige kjørelengde som norske biler og er teknisk like de som finnes her hjemme. Den største forskjellen kan være at de tyske bilene av og til kjøres i noe høyere hastigheter.

Pass på dette

Et par tips til deg som nå skal kjøpe bruktbil: Det er viktig å sjekke at forrige eier ikke har påført bilen økonomiske heftelser før du skriver under kontrakten. Så fort du har skrevet under kontrakten, er det nemlig du som overtar og må betale disse heftelsene. Heftelser sjekker du enkelt i Brønnøysund-registrene.

Sjekk også at kilometerstanden på bilen er riktig. Med en spesialtilpasset datamaskin er det relativt enkelt å skru tilbake kilometertelleren på en moderne bil. Den beste måten å få bekreftet kilometerstanden, er å sjekke serviceheftet i bilen. Statens vegvesen har en egen side der de legger inn opplysninger om bilene når de har vært inne til EU-kontroll. Her finner du også kilometerstanden til bilen ved siste kontroll.

Inntil 3 år gamle

Dacia Logan13,6 %
Dacia Duster11,7 %
Citroën Berlingo11,2 %
Fiat Punto10,8 %
Ford Ka10,7 %
Hyundai Tucson10,5 %
Ford Galaxy10,5 %
Dacia Sandero10,3 %
VW Sharan10,2 %
Seat Alhambra10,2 %
Renault Kangoo10,1 %

Inntil 5 år gamle

Chevrolet Spark24,2 %
VW Sharan20,2 %
Seat Alhambra19,9 %
Fiat Punto18,7 %
Ford Galaxy18,2 %
Dacia Logan17,2 %
VW Passat17,2 %
Dacia Sandero16,7 %
VW Passat CC16,6 %
Ford Ka16,4 %
Fiat 50016,4 %

Inntil 7 år gamle

Chevrolet Spark31,9 %
Dacia Logan31,0 %
Renault Kangoo29,7 %
Dacia Sandero28,6 %
Ford Galaxy26,9 %
Fiat Panda26,8 %
Renault Twingo26,6 %
VW Passat CC25,2 %
Peugeot 20725,1 %
Fiat Punto25,0 %

Inntil 9 år gamle

Chevrolet Matiz38,8 %
Dacia Logan38,5 %
Renault Kangoo34,8 %
Dacia Sandero34,7 %
Fiat Panda34,3 %
Renault Clio33,4 %
Fiat Punto32,7 %
Kia Picanto32,4 %
Citroën C432,0 %
Peugeot 20731,9 %

Inntil 11 år gamle

Dagcia Logan43,1 %
Chevrolet Matiz43,1 %
VW Sharan39,6 %
Dacia Sandero39,0 %
Ford Ka38,6 %
Renault Megane38,4 %
Citroën Berlingo37,9 %
Mazda 537,5 %
Citroën C437,1 %
Peugeot 20736,8 %
Kilde: TÜV-report 2020

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!