Bruktbil: Volvo 400 - Svenskestål fra Nederland

Volvo 400 serien var i sin tid den billigste utgaven dersom man ville kjøre Volvo. Men de første årgangene var ikke på Volvonivå, hva kvalitet angår.

I Volvos 400 serie finnes det egentlig tre utgaver. Først ut var sportsmodellen 480 i 1985, mens kombikupeen 440 og sedanen 460 fulgte i årene etter.

Under panseret var bensinmotorene mest vanlig. Motorene, som stammet fra Renault, var utelukkende firesylindrede rekkemotorer. Ytelsene strakk seg fra 82 hester og opp til 120 hestekrefter i utgaven med to liter og turbo.

En turbodieselmotor ble også levert. Den viktigste av dem utviklet 90 hestekrefter fra 1,9 liters-slagvolum.

Dette er feilene

Motor:- Se etter oljelekkasjer fra motor og girkasse.
- Slitt clutch.
Karosseri:- Rust er ikke noe stort problem på Volvo 400 serie.
Diverse:- Problemer med elektrisk anlegg.
- Slitte drivaksler.
- Slitte bremser.
- Slitte styrestag og ledd.

Historikk

1985:- Volvo lanserer sportsutgaven 480.
1988:- Lansering av mellomklassebilen Volvo 440.
1989:- Sedanutgaven, 460, kommer.
1993:- Grundig oppgradering med nytt interiør og store eksteriørmessige forandringer.
1996:- Volvo S/ V40 lanseres og 400 serien forsvinner.

Konklusjon

Bortsett fra noen problemer med det elektriske anlegget er det få typiske svakheter med Volvos 400-serie, men du skal være klar over at mange 440 og 460 har hatt en tilværelse som firmabil. Fellesnevneren er lange kjørelengder og få verkstedsbesøk. Derfor må du være ekstra påpasselig med å undersøke bilens servicehistorie hvis det er en tidligere firmabil du ser på. Finner du huller, bør du tenke deg nøye om før du skriver under kontrakten.

Tenke deg om bør du også gjøre dersom du ser på 1985 og 1986 modeller, disse hadde barnesykdommer og dårligere kvalitet enn senere modeller. Beste kjøp er biler som er produsert etter oppgraderingen i 1993. Hvilke utgaver du velger er egentlig likegyldig, men turboutgavene koster mer enn de smaker.