Bruktbil: Volkswagen Golf - Fortsatt populær

Gjennom en årrekke har Volkswagen Golf vært en av Norges mest solgte biler. Populær er den også på bruktmarkedet. Få alvorlige feil og mangler sørger for at de brukte utgavene av Golfen bare befester sin posisjon.

Den andre generasjonen av Golf ble levert både som kombi med tre eller fem dører, og som sedan under navnet Jetta.

Men om friheten til å velge karosseri var begrenset, kan man ikke si det samme om motoralternativene. Golfen kunne nemlig leveres med ti forskellige motorer. Her var det tre motorer som passet for familien, fire for de som sverget til diesel og tre for de sportslig anlagte.
For familien var det i første rekke 1.8-literen på 90 hester som var populær, men også 1.6-literen på 75 hester og 1.3-literen med 55 hestekrefter er å finne under panseret på brukte Golfer.
Dieselmotorene spenner fra 54 hestekrefter uten turbo, og til 80 hester med. Mellom disse var det dessuten en motor som hadde 60 hestekrefter og en med 70 hk, begge med turbo. Alle dieselmotorene hadde et slagvolum på 1.6 liter.

Med mekanisk G-lader hadde den sterkeste Golfen 160 hestekrefter fra et slagvolum på 1,8 liter. Mer vanlige var likevel de mer jordnære utgavene av Golf GTi. Grunnmodellen hadde 112 hester, mens modellen med 16 ventiler overførte 130 hester til drivverket.

De alle fleste Golfene hadde drift på forhjulene, men det fantes også en utgave med firehjulsdrift. De ble solgt under navnet Golf Syncro.

Dette er feilene

Motor:- Lekkasje fra, eller slitt, vannpumpe.
- Defekt eller slitt dynamo.
- Gasswiren har en tendens til å ryke.
- Rustent eksosanlegg.
Karosseri:- Rust er generelt ikke noe problem på grunn av bra rustbeskyttelse, men Golf II begynner å dra på årene. Sjekk derfor kanaler, dører, innsiden av skjermer og gulv.
Diverse:- Slitte eller defekte drivaksler og mansjetter.
- Slitte bremser, bremserør og bremseslanger.

Historikk

1983:- Den første generasjonen av Golf erstattes av Golf II.
1984:- Volkswagen introduserer Golf GTi og sedanutgaven, Jetta.
1985:- Leveres med bedret rustbeskyttelse og hydrauliske ventilløftere.
1987:- Golf II oppgraderes. De viktigste forskjellene er nye dører, ny grill og endrede speil.
1989: - Nok en oppgradering. Denne gangen får bilen nye seter og støtfangere.
1991:- Golf II erstattes av Golf III.

Konklusjon

Golf II er en solid bil uten de store feilene og manglene. Litt forsiktig skal du allikevel være, spesielt dersom du ser på GTI-modellene. Disse bilene er nemlig ofte hardt kjørt og dermed utsatt for høyere påkjenninger.

De beste årgangene av Golf er modellene produsert etter ansiktsløftningen i 1990, men dersom du ser
på eldre årganger enn det, kan vi anbefale modellene som er produsert etter 1985. Grunnen er at Volkswagen utstyrte disse med bedre rustbeskyttelse.

Virkelig gode kjøp kan du imidlertid gjøre dersom du kjøper en Jetta, som ofte ligger lavere i pris enn en sammenlignbar Golf. Ikke bare sparer du penger, men du får også en større bil.