Bruktbil: Volkswagen Caravelle -- Mester i plass, men i kvalitet?

Bagasjeplass, eller mangelen på, bør aldri bekymre deg igjen. Volkswagen Caravelle har både plass og komfort i massevis - men alvorlige feil med de vannkjølte motorene opptrer som mørke skyer i horisonten.

Volkswagen Caravelle er personbilutgaven, mens Transporter er "yrkesutgaven" av Volkswagens arbeidshest og langtursbil. Caravelle var luksusutgaven som skulle tilfredstille behovene til de som syntes en Passat stasjonsvogn ble for liten. Slik var det ikke i Transporter, hvor funksjon kom foran hensynet til luksuriøse stoffer og eksklusiv innredning. Transporter kunne dessuten leveres med et uttall forskjellige karosserier, alt fra varebil til pick-up.

Motoren i T3 utgavene av Caravelle og Transporter var montert bak, og åpnet du motordekslet fant du utelukkende boksermotorer. I de første årene, frem til 1982 da en ny motorgenerasjon med vannkjølte boksermotorer ble introdusert, ble Caravelle bare leveret med luftkjølte motorer. Nyere utgaver av Caravelle ble enten levert med en 112 hesters bensinmotor eller en turbodiesel med 70 hestekrefter.

Frem til 1993 ble Caravelle Syncro med firehjulstrekk levert.

Dette er feilene

Motor:- Oljelekkasjer fra motor og girkasse.
- Utett kjølesystem (kan føre til motorskade).
Karosseri:- Rust er ikke noe stort problem, likevel bør du undesøke nøye med tanke på alderen. Fra 1984 ble rustbeskyttelsen betydelig bedret på Caravelle.
- Skyvedøren er ofte feiljustert og lukker dårlig.
Diverse:- Sjekk hjuloppheng dersom bilen har gått langt.
- Slakk i styreledd.
- Slitt giroverføring.
- Slitte drivaksler

Historikk

1979:- Volkswagen setter tredje generasjon Caravelle i produksjon (T3).
1982:- Nye vannkjølte motorer erstatter de luftkjølte motorene Caravelle T3 ble introdusert med. Ytelsen var 60 og 78 hester.
1986:- Caravelle Syncro - med firehjulsdrift - lanseres. Det gjør også en motor med 112 hester.
1990:- Caravelle T3 etstattes av dagens versjon (T4), men Syncro utgavene fortsetter i produksjon frem til 1993.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konklusjon

Såfremt det ikke lekker kjølevæske, eller er bobler i ekspansjonstanken, under kjøring er det ikke så mye som kan gå galt med Volkswagen Caravelle. At gir overføringen er slitt har egentlig ikke noen stor betydning, men dersom du hører skarpelyder fra gearkassen kan det tyde på at den er slitt og at den snart er moden for utskiftning.

Ser du på Caraveller som har lang kjørelengde bør du være spesielt oppmerksom på hjuloppheng og styring som ofte blir slitt.

Nært beslektet til Caravelle er Transporter og en utgave som heter Bus. Vær oppmerksom på at dette ofte er biler som har gått langt, og som i tillegg har vært brukt som firmabiler. Vurderer du en slik bil må du være ekstra påpasselig med å undersøke om bilen er i orden.