Bruktbil: Saab 9000 - Italiensk svenske

Saab 9000 er en storbil i klasse med Mercedes E-klasse, BMW 5-serie og Audi 100/ A6. Den er spesiell med sine turbomotorer, og individuell uten.

Saab er godt kjent for sine turbomotorer og 9000 er ikke noe unntak i så måte. Her finner man et uttall forskjellige motorer, både med og uten respirator.
Motorene som selv må trekke pusten finnes i utgaver fra to til tre liter. To-literen yter 130 hester, mens en utgave på 2.3 liter greier å overføre 146 hestekrefter til drivverket. Begge disse motorene har fire sylindre, men en sekssylindret motor finnes også. Denne har sylinderne i V-form, og ytelsen er 210 hestekrefter.

Den minste turbomotoren til Saab 9000 yter 150 hestekrefter. Men også motorer på 163, 175 og 200 hestekrefter har vært å finne under panseret. Sterkeste alternativ heter "Aero", noe som skal henlede oppmerksomheten mot flyproduksjonen til Saab. Ytelsen er respektable 225 hestekrefter.

Saab 9000 kan leveres både som sedan og kombikupe. Sedanen heter CD, mens kombikupeen først fikk ekstra initialer etter ansiktsløftningen i 1991. Da ble den hetende CS.

Dette er feilene

Motor:- Defekt oljepumpe
- Oljelekkasjer fra motor og gearkasse
- Defekt, eller slitt, turbolader
- Slitt clutch
Karosseri:- Se etter rustangrep på undersiden av dørene, kanalene og ved sveisepunkter
Diverse: - Defekt eksosanlegg
- Setevarme defekt
- Slitte bremser

Historikk

1985:- Saab 9000 Turbo 16 introduseres på markedet. Ytelse 175 Hk.
1986:- Saab 9000i 16 med sugemotor. Ytelse 130 hester.
1988:- Saab introduserer sedanutgaven av 9000, 9000 CD.
1991:- Saab 9000 CS introduseres. Bilen fikk ny front, og nytt design på hekken.
1995:- Siste oppgradering av 9000 skjer dette året. Da er det sedanutgaven, CD, som oppgraderes.

Konklusjon

Saab 9000 er en bil som plasserer seg i storbilklassen. Dermed får du en bil som har godt med plass, et høyt sikkerhetsnivå og sikre kjøreegenskaper. Med turbomotorene under panseret har bilen i tillegg ytelser litt utenom det vanlige.

Å kjøpe en brukt 9000 er ikke noe lotteri. Bilen er av god kvalitet, men undersøk clutchen og oljepumpen. Sjekk også at bilen har vært inne til de foreskrevne servicer. På biler med så høy ytelse som 9000 besitter er dette spesielt viktig. Prismessig er den billigere enn sine tyske konkurrenter. Derfor er det mulig å gjøre gode kjøp dersom svenskestål står på ønskelisten.