Bruktbil: Renault Clio - Clio, min Clio

Clio er småbilen til franske Renault. Beskjedne ytre mål, forhjulsdrift og små, men effektive motorer er typiske kjennetegn. Som bruktbil er kjennetegnet elektriske problemer.

Clio ble kun levert som kombikupe, med valget mellom tre og fem dører, der utgaven med fem dører er mest praktisk dersom du vurderer å bruke baksetet. Om ikke karosserivariantene er mange, finnes det derimot flere ulike drivkilder. Minste alternativ er på 1,2 liter og yter 58 hestekrefter. Litt større, og naturligvis sterkere, er 1,4-literen på 75 hester. Med denne motoren installert under panseret blir Clio en munter småbil.

To andre motorvarianter finnes også, begge er på 1.8 liter og forbeholdt spesialmodeller i Clio-serien. Den ene heter "Baccara" og er en luksusutgave med mye utstyr. Motoren i denne yter 95 hester. Clio 16V heter den andre, med 16 ventiler og 137 hestekrefter er dette den sportslige varianten.

Vanlige feil og mangler

Renault Clio er ikke en feilfri bilmodell, men få av bilene har alvorlige feil.
Bagatellmessig er allikevel ikke feil i det elektriske anlegget. Finner du en Clio som tydelig viser tegn på å ha problemer med det bør du styre unna. Ikke sjeldent fører en feil i det elektriske til en annen. Før prøvekjøring bør du derfor forsikre deg om at alle de elektriske bryterne og instrumentene fungerer.

Andre elektriske komponenter som har en tendens til å gå i stykker er starteren og dynamoen. Rust er derimot ikke et stort problem på Renault Clio, karosseriet er stort sett forskånet for de brune flekkene. Det er derimot ikke bremserør og eksosanlegg. De ruster for et godt ord, og bør derfor sjekkes grundig før kjøp.
Neste punkt på sjekklisten er hjullager, hører du ulyder fra disse under kjøring er det tegn på at de er slitt.

På førersiden har det tradisjonelt vært problemer med slitte dørlåser, mange er i så dårlig forfatninig at det ikke lenger er mulig å låse døren med nøkkelen. Et tips er derfor å lete etter en Clio som har fjernstyrt sentrallås.

Tetningslistene rundt dørene er også utsatt for skader, resultatet er at vann kan trenge inn i bilen.

Historikk

Renault Clio ble introdusert i begynnelsen av 1991, og erstattet Renault 5. Fra starten kunne bilen leveres med tre og femdørs karosseri, og motoralternativene varierte fra 55 til 135 hester.Første oppgradering av bilen kom allerede mot slutten av 1992. Noen små forandringer ble gjort, men det viktigste var at utstyrsnivået ble høyere.

To år senere, i 1994, gjennomgikk bilen igjen en oppgradering. Bedre bremser og sikkerhetsutstyr var de viktigste endringene denne gangen. Den siste oppgraderingen kom i 1996, da bilen fikk et helt nytt frontparti med nye lykter. Denne oppgraderingen var den mest omfattende bilen gjennomgikk i de syv årene den var i produksjon.

Renault Clio blir erstattet av en helt ny modell i løpet av 1998.

Konklusjon

Renault Clio er en litt spesiell småbil. Det bør du ikke bli skremt av. Mekanisk holder bilene stort sett mål, bortsett fra enkelte detaljer som innimellom forstyrrer. Det største problemet er elektronikken som kan svikte. Finner du en bil som du mistenker kan ha problemer med dette bør du tenke deg om to ganger, å reparere elektronikk kan nemlig bli en dyr affære.
Beste kjøp er Clioer produsert etter 1994, de har bedre sikkerhetsutstyr og seter.