Renault 19 har et litt kantete design. Bilen på bildet er toppmodellen. Foto: Jan Harry Svendsen
Renault 19 har et litt kantete design. Bilen på bildet er toppmodellen. Foto: Jan Harry SvendsenVis mer

Bruktbil: Renault 19 - Komfortabel og driftssikker

Renault 19 er en komfortabel og driftssikker bil, også som brukt. At den er av fransk opprinnelse bør med andre ord ikke skremme noen, lave bruktbilpriser gjør det mulig å gjøre et kupp.

Renault 19 kunne leveres i tre ulike karosserivarianter. Den mest populære var kombiutgaven, denne ble levert både med tre og fem dører.
Foruten kombi kunne Renault 19 også leveres som sedan og kabriolet - sistnevnte finnes det ikke mange av.
Motorene strekker seg fra 1,4 til 1,8 liter med ytelser fra 58 til 135 hestekrefter. Bortsett fra disse motorene, finnes det også en 1,7 liter med 90 hester. Fra 1992 ble det i tillegg tilbudt to 1.8 liters motorer på 88 eller 109 hestekrefter.
Diesel finnes også, mest vanlig her hjemme er en konvensjonell forkammermotor på 1,9 liter og 64 hester. En turbodiesel med 90 hester har også vært å finne under panseret til Renault 19.

Vanlige feil og mangler

Tradisjonelt har franske biler ord på seg for å være av dårlig kvalitet. For Renault 19 stemmer det sjeldent. Rust er nemlig så godt som ukjent, mye av grunnen ligger i at hele 70 prosent av karosseriet er forzinket.

Du skal likevel ikke fraskrive mulighetene for at det kan forekomme rust - har bilen for eksempel vært innblandet i en trafikkulykke, kan den begynne å ruste dersom opprettingsjobben ikke er fagmessig utført. Rustpunktene på Renault 19 er langs vinduslister, ved kanter og i falser, finner du ikke rust her er det lite trolig at det finnes rust andre steder på bilen.
Selv om karosseriet er motstandsdyktig mot rust er ikke eksosanlegget det. Bakre lydpotte har en tendens til å råtne.

Interiøret har neppe fått noen priser for sin design. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Mekanikken på Renault 19 er robust, bortsett fra oljelekkasjer er det ikke mye som går galt, unntaket er gearkassen. Hører du skrapelyder ved gearing, betyr det at synkroniseringsringene er slitt. Uling betyr slitte lagre.

Det elektriske anlegget skal du også undersøke. Prøv at alt fungerer som det skal. Slitte gummilister er et annet problem, spesielt har gummilistene rundt bakluken en tendens til å slites hyppig. Resultatet er vannlekkasjer.

Historikk

Renault 19 ble raskt en suksess etter at den ble introdusert i 1988. Nøyaktig ett år etter ble sedanutgaven lansert. Samme år ble også en 1,8 liters motor med 16 ventiler introdusert, men ytelsen på 135 hester var i første rekke forbeholdt de sportslige utgavene av Renault 19.

Første oppgradering fikk bilen i 1992. Den bestod av nytt interiør, ny grill, samt at lyktene foran og bak på bilen ble byttet ut. To nye 1,8 litersmotorer ble også introdusert dette året. Kabrioletutgaven kom også i 1992.

Året etter, i 1993, ble sikkerhetsutstyret oppgradert, stålbjelker i dørene og airbag ble montert. Renault 19 ble erstattet av Renault Megane i 1995.

Konklusjon

Skal du har en billig, komfortabel og bra bruktbil kommer du ikke utenom Renault 19, men før du kommer så langt skal du ha undersøkt bilen grundig.

Manglende servicehistorikk kan tyde på slett vedlikehold, og det tåler ikke en Renault 19. Elektrisk anlegg er neste sjekkpunkt, vær grundig og undersøk nøye.Tar du deg tid, kan du gjøre et godt kjøp.
De beste utgavene er produsert etter 1993. Disse har best sikkerhetsutstyr.