Bruktbil: Peugeot 309 - Unntatt offentlighet

Peugeot 309 er en beskjeden bil, den stikker seg ikke frem, men gjemmer seg i de bakre rekker- mange vet ikke engang at det er en bil som heter Peugeot 309. Det skal du være glad for, prisene er lave og bilen er slett ikke verst.

Hvorvidt en Peugeot 309 er en pen bil eller ikke får bli opp til hver enkelt å avgjøre, men at den er anonym kan ikke noen bestride. Bilen har kun blitt levert som kombikupe, variasjonsbredden har med andre ord ikke vært stor.
Heller ikke motorvariantene er egnet til å overraske. Utvalget strekker seg fra 1,4 liter med 80 hester, til 1,6-liter med 90 og 1,9 med 110 hester. En 1,9-liters motor som er utviklet for GTI-utgavene finnes også, alt etter produksjonsår utvikler denne motoren fra 122 til 147 hester.
Diesel utgaver finnes også, men de er nærmest umulige å finne på bruktmarkedet. Ytelsen fra 1,9 liter er 95 hester.

Vanlige feil og mangler

Til å være en fransk bil er Peugeot 309 overraskende rustfri, kun på de aller eldste utgavene kan man finne spor etter bilenes verste fiende. Her kan man først og fremst finne rust langs kantene på karosseriet, undersøk også langs lister og i bortgjemte kroker.

Mekanisk er det også enkelte steder som bør undersøkes, særlig er lekkasjer et kjent problem. På Peugeot 309 kan det lekke vann fra radiatoren og olje fra motoren.

Dette er allikevel ikke det største problemet. Registerreimene kan ryke dersom de ikke skiftes etter hver 80.000 kilometer. Ryker den forandres ventiltidene og resultatet blir at ventiler og stempel kolliderer, med motorhavari som nærmest uungåelig resultat.

På dieselutgavene er innsprøytningspumpen ofte slitt eller defekt, det kan også drivstoffspumpen på bensinutgavene være. Elektriske anlegg har aldri vært franskmennenes sterke side, men Peugeot 309 er unntaket som bekrefter regelen.
Noen småproblemer kan forekomme, blant annet med starter, dynamo og det elektroniske innsprøytningsanlegget.

Historikk

Peugeot 309 ble lansert i 1986. Bilen, som blant annet er utviklet av Talbot, skulle sloss mot konkurrentene i Golf klassen, en oppgave den ikke helt maktet. Ett år skulle bilen være i produksjon før de første forandringene ble gjort, men store forandringene var det ikke - noen nye kromlister ble lagt på og enkelte plastdetaljer ble lakkert i bilens farge.

I 1989 fikk bilen nye baklys og lakkert grill.
Bilen gikk ut av produksjon i 1993, da ble den erstattet av Peugeot 306.

Konklusjon

Peugeot 309 kan være et veldig godt bruktbilkjøp. Bilen frister en anonym tilværelse på bruktmarkedet, det betyr lav etterspørsel og ditto priser. Rent teknisk er det ikke noe sjansespill å kjøpe en 309, teknikken er solid og bilen har et karosseri som har god motstandsdyktighet mot rust.

Selv om bilen er solid skal man være påpasselig med å kjøpe biler som ikke har stempel i serviceheftet. Sørg også for at du få se dokumentasjon på når registerreimen sist ble skiftet.