Man kan begynne å ane at tidens tann har tæret på designet. Det er ikke så moderne som det engang var. Foto: Jan Harry Svendsen
Man kan begynne å ane at tidens tann har tæret på designet. Det er ikke så moderne som det engang var. Foto: Jan Harry SvendsenVis mer

Bruktbil: Opel Omega - Ikke ny rekord

Opel Omega skulle være den rake motsetningen av Rekord. Det ble den også. For mens Rekord var en simpel og kjedelig bil var Omega spennende. Problemet for Opel var bare at Omega også ble motstykket hva gjaldt kvalitet. Rekord var solid, Omega var det ikke.

Sedan og stasjonsvogn var hva Opel Omega kunder fikk velge i. Omega skulle være en rommelig familiebil, derfor var plass og familievennlighet høyt prioritert. Det ser man også på motorutvalget til Omega. Bensinmotorer fra 1.8 til tre liter skulle sørge for at man både kunne reise og rase.
Den vanligste motoren i Omega var allikevel to literen på 115 hester. Men også 2.4 literen på 124 hester var populær. De som ville ha litt mer prestisje valgte 2.6 literen med 150 hester, mens de sportslig orienterte falt for Omega 3000. Denne bilen hadde opptil 204 hester.
Dieselmotorer fantes også. Riktignok var de aldri med på å tråkke opp upløyd mark hva gjaldt dieselteknologi, men de var solide. Den svakeste utviklet 73 hester fra 2.3 liters slagvolum. Turbodieselen utviklet 90 hester frem til 1988 og 100 etter.

Vanlige feil og mangler

Interiøret er heller ikke hypermoderne, derimot er det oversiktlig. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

De to første årgangene av Opel Omega var befengt med feil og mangler. De var dårlig skrudd sammen og hadde dessuten enkelte tekniske problemer. Barnesykdommene ble allikevel kurert, og vanlige feil og mangler på modellene produsert etter 1988 er begrenset.
Som på alle Opeler har også Omega problemer med registerreimen. Dersom bilen ikke har blitt fulgt opp hva gjelder service kan du gå utfra at reimen er slitt og må skiftes. Gjør du ikke det kan den ryke under kjøring, noe som kan forårsake motorhavari.
Alle bilers fellesfiende, rust, har derimot Omega vært forskånet for. Selv de eldste utgavene viser seg å være motstandsdyktige. Noe rust kan manallikevel finne på Opel Omega. Ofte trives den rundt kantene på bakluken.
Ulyder er det nok av i Omega. Her kommer det lyder fra differensial, gearkasse, dører og dashbord. Lydene fra differensial og gearkasse er tegn på slitasje.
Bortsett fra dette er resten av problemene av mer bagatellmessig art. Enkelte utgaver har problemer med tetningslistene rundt dørene samt vann som lekker inn gjennom vinduene.
Lekkasjer kan det også være fra motor og gearkasse.

Historikk

Opel Omega ble lansert som arvtager etter den legendariske Rekord i 1996. Da fantes den både som sedan og stasjonsvogn. Motoralternativene rakk fra 73 til 115 hestekrefter.
I mai 1997 kom sportsutgaven av Omega. Den het Omega 3000 og hadde en tre liters motor på 177 hestekrefter. Ytterligere bredde i motorutvalget ble det når 1988 var noen måneder gammelt, da kom en 2.4 liters motor på 125 hester.
Mot slutten av 89 ble Omega 3000 utstyrt med flere ventiler og ytelsen vokste til 204 hester.
Den første revisjonen av bilens utseende skjedde i 1990. Nye støtfangere foran og bak, ny grill og nye baklykter var de ytre forbedringene. Da ble også en sekssylindret motor på 2.6 liter introdusert.
Etter denne oppgraderingen ble Omega produsert uendret frem til den ble erstattet av Omega B i mai 1994.

Konklusjon

Opel Omega er en god bil for kjernefamilien. Den byr på mye plass og god komfort. Som bruktbil er den i tillegg solid, men ligg unna bilene som er produsert mellom 1986 og 1988. De ligger ikke på samme kvalitetsnivå som resten av Omegaene.
Styr også unna bensinmotoren på 1,8 liter samt dieselmotoren på 2.3 liter. Disse motorene er satt til en oppgave de knapt mestrer. Det skal nemlig litt guffe til for å flytte på så mye bil som en Omega representerer.
Sjekk også at bilen har fulgt alle servicer, og at eieren før deg har passet på å vedlikeholde bilen.