Bruktbil: Mercedes E-klasse - Solid som få

De fleste av oss har aldri fått lov til å prøve oss bak rattet i en Mercedes E-klasse. Men vi kjenner dem som drosjer, og påfallende mange rusler fortsatt rundt med drosjelampen montert på taket. Det må da være et tegn på kvalitet, eller?

Med en motorpalett som inneholder alt fra dieseler som knapt greier å flytte en bil av Mercedes E-klasse sine dimensjoner, til V8 motorer som lett kjører fra etablerte sportsbiler, sier det seg selv at motorutvaIget i Mercedes E-klasse nærmest er komplett.
Mest vanlig i Norge er nok bensinmotoren på 2.3 liter som sitter i 230 E og E230.
Men mange andre motorer har også vært levert. Ytelsene spenner fra 118 til snaut 300 hester, mens slagvolumet er fra to til fem liter.

Dieselmotorene leveres både med og uten turbo. Disse motorene utvikler fra 75 til 150 hester. Slagvolumet er fra to og opp til tre liter.
Karosseriet fåes også i de fleste former og fasonger; sedan, stasjonsvogn, coupe og cabriolet er variasjonene som E-klassen var produsert i.

Dette er feilene

Motor/ Drivverk:- Oljelekkasje fra motor, gearkasse og differensial
- Ulyder fra differensial og gearkasse
- Slitt kamaksel (gjelder 230 E)
Karosseri:- Rust er ikke noe stort problem, men sjekk typiske rustområder (kanaler, innerskjermer og gulv)
Diverse:- Ujeven bremsevirkning på håndbremsen
- Slitte bremser
- Fukt i lyktene
- Defekte reflektorer i hovedlyktene
- Rustet eksosanlegg
- Utett soltak

Dette er historien

1985:- E-klasse (W124) introduseres som sedan og stasjonsvogn (T-modell).
1987:- Coupe modellen lanseres med to motoralternativer, 230 CE og 300 CE).
1989:- Første oppgradering av E-klassen, blant annet med ny "beskyttelsesplanke"på dørene.
1992:- Bensinmotorene får fire ventiler per sylinder og E-klasse cabriolet introduseres.
1993:- Ny oppgradering, blant annet med ny grill.
1995:- Modellen erstattes av dagens E-klasse.

Konklusjon

Mercedes E-klasse er en bil hvor det er vanskelig å trå feil. Men enkelte forhåndsregler bør du likevel ta. Sjekk serviceheftet, dersom en service ikke kan bekreftes, gå til neste bil. Gå dessuten grundig igjennom bilen for å forsikre deg om at den virkelig er så bra som selgeren skal ha det til.
De to første ”årgangene” bør du styre unna, på disse bilene var det mange feil og mangler allerede fra fabrikken. Disse modellene er med andre ord dårligere enn senere modeller.
Biler utstyrt med de minste motorene bør du dessuten vokte deg for. De er billige, men ofte kjørt hardt for å henge med i trafikken. Vokt deg også for biler som har en forhistorie som drosje.
Beste kjøp er biler som er produsert etter den første skjønnhetskuren i 1989.