Bruktbil: Mercedes C-klasse - En høy C

Mercedes C-klasse er en bra bil, men den koster penger. Det reflekteres også på bruktbilprisene. Ofte koster en brukt Mercedes C-klasse mer enn hva en ny, mindre, bil koster - men dog uten stjerne på panseret. Er Mercedesen så bra at dette kan forsvares?

Basismotoren i Mercedes C-klasse finner man i C180. Den er på 1,8 liter og yter 122 hester. Men C-klassen har også vært levert med større og sterkere motorer. Blant de "vanlige" motorene er sekseren på 2,8 liter størst. Men både 2,0, 2,2, 2,3 og 2,4-litere har funnet veien til motorrommet. En 2,3 liter med kompressor er blant det mer spesielle, det er også C36 og C43 som begge har svært kraftige motorer.

C43 yter for eksempel 306 hester, mens C36 pumper ut 280. Valgmuligheter hva gjelder bensinmotorer skulle med andre ord være tilstrekkelig. Liker du diesel bedre, burde også forutsetningene for at du skal finne ditt alternativ være tilstede. Også her er mulighetene mange. Svakeste er C200 Diesel, ytelsen på 75 hester er ikke akkurat overdreven for en bil av denne størrelsen, bedre er da C220 Diesel med sine 95 hester, mens C 250 Turbo Diesel nok er den bilen som gir mest skyv for pengene med sine 150 hester.

I 1998 ble dessuten to motorer med Common-Rail introdusert, C200 CDi og C220 CDi, men det varer nok fortsatt litt før de når bruktmarkedene. Vi har testet C220 CDi, vil du lese testen vår kan du klikke her.

Dette er feilene

Karosseri:- Rust er ikke noe problem
- Vannbasert lakk, ta en titt.
Motor/ Drivlinje:- Oljelekkasjer fra motor, gearkasse og differensial
- Ulyder fra drivlinje
- Slitte viftereimer
- Feil med tenningselektronikken
Diverse:- Løst bakspeil
- Problemer med å lukke soltak

Dette er historien

1993:- C-klasse overtar etter 190 med modellene C180, 220, 280, 200D, 220D og 250D.
1994:- Mercedes introduserer C200.
1995:- C 200 D forsvinner og 250TD erstatter 250D. På bensinsiden blir C230 erstattet av C220, og C230 Kompressor kommer som ny modell.
1996:- Stasjonsvogn (T-Modell) introduseres
1997:- Ny front og endre design på baklykter og støtfangere. C240 (V6) introduseres
1998:- En ny generasjon dieselmotorer med Common-Rail introduseres i C200 CDi og C220 CDi.

Konklusjon

Det største problemet med Mercedes C-klasse er prisen. Selv en C 180 som har snaut hundre tusen kilometer på telleren og er noen år gammel omsettes for drøye 200.000 kroner (priser pr.publiseringsdato). For en bruktbil er det mye penger, derfor bør du forsikre deg om at bilen er i bra stand. Forlang dokumentasjon som viser om bilen har fulgt servicene, har den ikke det bør du være forsiktig.

De beste motoralternativene er C 200 og C 230, men C 180 er heller ikke noe dårlig valg.
Av dieselbilene bør du styre unna C 200 D, den er for sløv. Du må også være klar over at mange C-klasser med dieselmotor har hatt et liv som drosjer. Finner du ut at bilen du ser på har dette som livshistorie skal du tenke deg grundig om. Mye småkjøring i bytrafikk sliter, selv på en Mercedes.